Annons

16 " E-Niro

1
Hej!

Kanske svaret redan finns, men hittar inte svaret på min fråga snabbt iaf.
Jag undrar helt enkelt om det är möjligt med 16 tums hjul på 2021-2022 E-Niro? Om du har det själv låt höra, eller om du vet att det är möjligt? Eller är bromsskivorna för stora?

När man på Kias hemsida "beställer" under privatleasing kan man välja till 16 " odubbat nu, men hos min lokala KIA-handlare säger man att det minst behövs 17 ".

Så jag ställer frågan. Då jag redan har 16 " liggandes och då skulle kunna spara in det i kommande leasing.
Annons

Re: 16 " E-Niro

2
Kör 205/60 -16 på min e-niro som vinteralternativ. Verkar som om det sparar en del energi med smalare däck. Har inte märkt så stor förändring av förbrukning efter bytet. Kan fortfarande köra drygt 400 km fulladdat även vid minusgrader.

Re: 16 " E-Niro

3
Då är det ju definitivt möjligt med 16 ", jag undrar vad "min" KIA försäljare fått för sig att det var absolut omöjligt, eller har du en äldre än 2021 och det kan finnas någon uppdatering?

Min förhoppning likt din är att den ska bli snålare med smalare och mindre hjul + att jag som sagt redan har 16 " hjul liggandes, så om dom bara vill kränga på mig nya hjul är det ju lite väl fräckt att bara påstå att jag inte kan få på 16 ". Att betala närmare 500 kr/mån i onödan för vinterhjul som jag kanske då redan har känns ju inte jätte lyckat.

Så tack för infon!

Re: 16 " E-Niro

4
Nu har KIA uppdaterat på hemsidan till 17 " och flera återförsäljare säger att oken kräver 17 ", så kanske den nuvarande versionen av e-Niro är uppdaterad och nu kräver minst 17 tum, det är vad jag kommit fram till, för tillfället iaf.

Re: 16 " E-Niro

6
skarj skrev: 13 jan 2022, 13:17 Hej!

Kanske svaret redan finns, men hittar inte svaret på min fråga snabbt iaf.
Jag undrar helt enkelt om det är möjligt med 16 tums hjul på 2021-2022 E-Niro? Om du har det själv låt höra, eller om du vet att det är möjligt? Eller är bromsskivorna för stora?

När man på Kias hemsida "beställer" under privatleasing kan man välja till 16 " odubbat nu, men hos min lokala KIA-handlare säger man att det minst behövs 17 ".

Så jag ställer frågan. Då jag redan har 16 " liggandes och då skulle kunna spara in det i kommande leasing.

Fick du något svar på denna fråga Skarj?🙂
Ska själv köpa till vinterdäck till min E-niro som levereras nu och vill inte köpa större än nödvändigt.

Re: 16 " E-Niro

7
Hej, Har vi något säkert svar på frågan?Har precis least en ny E-niro årsmodell 22 och sparat mina 16tums vinterdäck från min gamla niro i tron att det skulle funka. Nu kom det en del snö här så jag fick lov att slänga på dessa vinterdäck i all hast. Visst gick dom på utan problem men nu när jag ser att kia säger att det krävs 17tum, undrar ja ju då klart om jag kan ut och åka eller vad kan hända?

Re: 16 " E-Niro

8
Jag svarar på min egen fråga för nu har jag testat. Det går INTE att ha 16" fälgar på en e-niro 21-22. Däcket gick visserligen på men det var så tight att innedelen på fälgen blev att ligga och trycka på bormsoket så bromsarna låg på för fullt. Bilen rörde sig inte ur fläcken. 😂
Någon som är sugen på att köpa en uppsättning vinterdäck med 16" fälgar?
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"