Annons

Vad ska jag välja för batteri kia sportage 1.7 crdi 2013

1
Hej,
Mitt orginal batteri (Sebang Rocket med spec cmf90r-bci 12v 90ah(20hr) 720cca 160rc 580a) verkar helt slut och behöver bytas.

Bestållde ett nytt batteri på nätet som skulle passa till min bil enligt batteriåterförsäljarens databas.

Nu när jag fick batteriet (Exide AGM Ek800) så visar det sig att inget verkar stämma, fel Amperetimmar , fel po typ/llayout fel höj (pluskabeln på min kia är stel och går inte böja ner), och dessutom är batteriet "urfasat runt batteripolerna vilket skulle göra det omöjligt att ansluta plussladden(som har ett integrerat plasthölje)

Jag har letat på nätet men alla batteriåterförsäljare verkar rekommendera ett loknande batteri som exide ek800 och som således inte kommer fungera.

Vore tacksam för tips på vilket batteri jag ska beställa och vart jag kan hitta drt.

Mvh
Tobias
Annons

Re: Vad ska jag välja för batteri kia sportage 1.7 crdi 2013

2
Tobias78 skrev: 01 dec 2021, 07:33 Hej,
Mitt orginal batteri (Sebang Rocket med spec cmf90r-bci 12v 90ah(20hr) 720cca 160rc 580a) verkar helt slut och behöver bytas.

Bestållde ett nytt batteri på nätet som skulle passa till min bil enligt batteriåterförsäljarens databas.

Nu när jag fick batteriet (Exide AGM Ek800) så visar det sig att inget verkar stämma, fel Amperetimmar , fel po typ/llayout fel höj (pluskabeln på min kia är stel och går inte böja ner), och dessutom är batteriet "urfasat runt batteripolerna vilket skulle göra det omöjligt att ansluta plussladden(som har ett integrerat plasthölje)

Jag har letat på nätet men alla batteriåterförsäljare verkar rekommendera ett loknande batteri som exide ek800 och som således inte kommer fungera.

Vore tacksam för tips på vilket batteri jag ska beställa och vart jag kan hitta drt.

Mvh
Tobias

Jag stoppade i ett Optima Yellow top i en sportage 1.6 GDI 2012a Jag fick lossa klipset på pluspolen bredvid batteriplattan så blir inte kabeln så stel.

Jag fick även ta bort skyddslocket på pluspolen och montera ett i gummi.

Jag tog ett batteri med 4 poler då jag installerat extraljus och kompressor horn. Så slipper man mecka med huvudströmmen..

Jag drog då även en extra jordkabel till karossen då original verkar jorda dåligt. Plus att jag fick sätta ny längre jordkabel.

Varför betala 3000 för ett orginal dyra batteri när man får ett gel batteri för 2300 från batterinet.se eller om det var.com. fri frakt från Danmark. CCA var 650 eller 800. Du får kolla det.

Batteriet passar som gjutet Det ser även snyggt ut under huven. Jag gjorde en extra säkringshållare till framtida tillbehör samt satt på en Kia orginal huvudsäkring på plus pol nr 2.

Kia vill inte att du ska använda externa batterier s de har gjort det lite krångligt. Bara Kias batteri funkar att byta rakt av. Tro mej jag har letat innan jag gav upp.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"