Annons

XCeed -21 motorn igång 90% av tiden vid EV-läge

1
Nu har jag ägt min XCeed plug-in-hybrid 2021 i ca tre månader och är lite fundersam över hur det är tänkt att EV-läget ska fungera.

Oavsett om jag har full batteriladdning så är motorn igång och laddar batteriet. Jag har testat att stänga av AC och annat, och kör väldigt ekonomiskt.

Men så fort det är under +15 grader så är motorn igång 100% under de tre första kilometrarna och sedan ca 90% av resterande körsträcka. Då drar bilen lika mycket el som bränsle under körtiden - ologiskt?

Kan någon förklara för mig hur det är tänkt att det ska fungera?
Annons

Re: XCeed -21 motorn igång 90% av tiden vid EV-läge

2
Hej! Har en Kia Ceed PHEV, men antar att bilarna fungerar på samma sätt.
Eftersom bilen inte har någon värmepump behöver motorn vara igång för att värme kupén. Dock går motorn bara på tomgång och förbrukar därmed inte särskilt mycket bensin. Beroende på temperaturen ute kommer motorn vara igång olika länge och kommer, precis som du säger, slås på då och då för att hålla den temperatur du valt. Ett tips som många föreslår är att köra ”värmen” på low, och istället jobba med en tjock tröja, rattvärme och stolsvärme - då kommer bensinmotorn användas minimalt om det inte är under -12 grader (typ) då den är på i stort sett konstant.
Personligen tycker jag dock det är jobbigt att hålla på att mecka, så jag brukar köra på 17-20 grader och låta bilen sköta sitt.

Re: XCeed -21 motorn igång 90% av tiden vid EV-läge

3
Hej! Har en Kia Ceed PHEV, men antar att bilarna fungerar på samma sätt.
Eftersom bilen inte har någon värmepump behöver motorn vara igång för att värme kupén. Dock går motorn bara på tomgång och förbrukar därmed inte särskilt mycket bensin. Beroende på temperaturen ute kommer motorn vara igång olika länge och kommer, precis som du säger, slås på då och då för att hålla den temperatur du valt. Ett tips som många föreslår är att köra ”värmen” på low, och istället jobba med en tjock tröja, rattvärme och stolsvärme - då kommer bensinmotorn användas minimalt om det inte är under -12 grader (typ) då den är på i stort sett konstant.
Personligen tycker jag dock det är jobbigt att hålla på att mecka, så jag brukar köra på 17-20 grader och låta bilen sköta sitt.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"