Annons

Servicekostnad

1
Hej, vi har en Sportage 2020 modell (bensin/automat) (och en XCeed 2020, också den bensin/automat =)
Vi är toppennöjda ägare men..

Servicekostnaden stör mig!

Betalade 3500:- för 1500 mil (Hedin Bil)
Och nu ska jag betala 5000:- vid 3000mil, dvs totalt 8000:-/år! (Förenade Bil)

Finns det några andra alternativ? Hittar ingen bra sammanställning online, gärna med råd vilken firma man skall välja.
Vi bor på västkusten så har allt från Kungälv ner till Falkenberg som alternativs borde finnas någon som kan utmana på priset tycker jag =/

Prismässigt för service tycker jag Kia är galet, innan dessa körde jag Tesla Models S, där betalade man också service (om man nu hade viljan att göra det, servicen var faktisk valfri och påverkade inte garanti), ungefär samma pris per år, men då är det en helt annan bil för helt andra pengar (jag sålde faktiskt min Model S med 14000 mil på mätaren och köpte våra två nya kia för pengarna).
Även ägt nya Volvos och nya BMW 335D GT och i princip alla de är 3000 mil service med lägre kostnader per gång än vad Kia skall ha och jag förstår inte, priset ligger som inte i linje med bilens inköpspris, vilket var, i kombination med kvalitet, det som lockade mig att köpa två Kia men börjar nu se om man måste tänka om och byta igen.
Annons

Re: Servicekostnad

5
christ114 skrev: 01 mar 2021, 16:53 Hej, vi har en Sportage 2020 modell (bensin/automat) (och en XCeed 2020, också den bensin/automat =)
Vi är toppennöjda ägare men..

Servicekostnaden stör mig!

Betalade 3500:- för 1500 mil (Hedin Bil)
Och nu ska jag betala 5000:- vid 3000mil, dvs totalt 8000:-/år! (Förenade Bil)

Finns det några andra alternativ? Hittar ingen bra sammanställning online, gärna med råd vilken firma man skall välja.
Vi bor på västkusten så har allt från Kungälv ner till Falkenberg som alternativs borde finnas någon som kan utmana på priset tycker jag =/

Prismässigt för service tycker jag Kia är galet, innan dessa körde jag Tesla Models S, där betalade man också service (om man nu hade viljan att göra det, servicen var faktisk valfri och påverkade inte garanti), ungefär samma pris per år, men då är det en helt annan bil för helt andra pengar (jag sålde faktiskt min Model S med 14000 mil på mätaren och köpte våra två nya kia för pengarna).
Även ägt nya Volvos och nya BMW 335D GT och i princip alla de är 3000 mil service med lägre kostnader per gång än vad Kia skall ha och jag förstår inte, priset ligger som inte i linje med bilens inköpspris, vilket var, i kombination med kvalitet, det som lockade mig att köpa två Kia men börjar nu se om man måste tänka om och byta igen.
Helt enig! Galet höga servicekostnader. Äger en Kia Ceed 2019. Kollade lite vad som ingår i diverse servicar. Vid tex 7500 mil då e det vanlig service byte av olja. Men även tändstift. Detta tar dom 2100:- extra för. Tändstiften kostar ett par hundra och arbetet tar 5 min. Det e pinsamt hur man kan lura kunder så.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"