Har förutom en Kia även en Volkswagen.
Tycker VWn är svårsstartad i kall väderlek.
Skulle vilja ohm-mäta glödstiften...
Måste man ha en bättre multimeter (typ Fluke) eller kommer man kunna detektera dåligt glödstift med en billig modell för typ 200kr på Jula?
Annons
Re: Ohm-mäta glödstift Volkswagen
2En billig modell går bra.
Viktigt att mäta stiften individuellt, och inte på hela bryggan.
Nu vet jag inte vad VAG har för börvärden på stiften, men KIA brukar ligga på 0.9 ohm (+-0.2) vid 20 grader om stiften är friska.
Viktigt att mäta stiften individuellt, och inte på hela bryggan.
Nu vet jag inte vad VAG har för börvärden på stiften, men KIA brukar ligga på 0.9 ohm (+-0.2) vid 20 grader om stiften är friska.
Re: Ohm-mäta glödstift Volkswagen
3Det är noterat Sorrento!
Har du nått märke på multimeter att rekommendera?
Samt mäter jag mot stiftet med ena proben och motorblocket med andra?
Har du nått märke på multimeter att rekommendera?
Samt mäter jag mot stiftet med ena proben och motorblocket med andra?
Re: Ohm-mäta glödstift Volkswagen
4Har inget billigt märke att rek. tyvärr. Men vad som helst som mäter ohm funkar. Biltemas mellanvariant funkar bra.
Ja precis, mätning på stiftets anslutning och mot jord på motorn.
Ja precis, mätning på stiftets anslutning och mot jord på motorn.
Re: Ohm-mäta glödstift Volkswagen
5Tack för svar sorrento.
Hur stor risk är det att man drar sönder stiften, förutsatt trasiga, samt att man åker på dyr lagning på verkstaden? (de måste väl borra upp för att ta lös biten).
Samt..
Det är väl momentnyckel som gäller antar jag?
Behöver köpa en sån också... Vilket intervall (20-110?) är mest användbart på bilar?
Hur stor risk är det att man drar sönder stiften, förutsatt trasiga, samt att man åker på dyr lagning på verkstaden? (de måste väl borra upp för att ta lös biten).
Samt..
Det är väl momentnyckel som gäller antar jag?
Behöver köpa en sån också... Vilket intervall (20-110?) är mest användbart på bilar?
Re: Ohm-mäta glödstift Volkswagen
6På en KIA är risken minimal för bristning, men på VAG vet jag inte. Ett tips är att försöka ha motorn varm när man lossar stiften, det kan underlätta om dom sitter hårt.
Åtdragningsmomenten är olika för olika motorer, men brukar ligga mellan 10-15 Nm. Alltså inte speciellt hårt alls.
Angående momentnycklar är det bäst att ha en liten 1/4" / 3/8" ( 0-20 Nm) och en stor 1/2" ( 20-150 Nm). Så har man täckt in det mesta på en bil.
Åtdragningsmomenten är olika för olika motorer, men brukar ligga mellan 10-15 Nm. Alltså inte speciellt hårt alls.
Angående momentnycklar är det bäst att ha en liten 1/4" / 3/8" ( 0-20 Nm) och en stor 1/2" ( 20-150 Nm). Så har man täckt in det mesta på en bil.