Annons

Vad har gjorts med min motor? 116 kW / 343 Nm?

1
Hej Jag är ny här på forumet men tror jag hamnat rätt med tråden.
Nu till min fråga jag har haft min Kia (Ceed 1,6 (128 hk))sen 6 år tillbaka och har egentligen inte haft några problem med bilen. Dock har flera bekanta som åkt med i bilen sagt att den verkar pigg för att vara en kia ceed. Detta har t.o.m blivit lite av en snackis hos mina vänner. Nu i helgen hjälpte jag vän att dra sin tävlingsbil till en rullande landsväg och efter vi kollat av hans bil så säger han till killen med dynon att han trodde min bil var trimmad, endel diskussioner senare så stod kian på dynon och resultatet var tydligt. 116 kW och 343 Nm!?

Alltså så måste ju nåt ha gjorts med den? Men hittar inget som tyder på det och detta var inte heller något som sas när jag köpte den. Om man ska återställa den till original hur gör jag om jag inte vet vem som gjort det?

Edit: Kanske kunde vara lite mer tydlig i min fråga. Någon som har en tanke på vad det kan vara för chip som satts i efter specifikationerna 116 kW/340 Nm?
Annons

Re: Vad har gjorts med min motor? 116 kW / 343 Nm?

3
SorentoUM skrev:Om det inte sitter en dieselbox monterad så kanske motorstyrenheten är flashad.
Går att kolla med KDS om den är manipulerad, och säkert andra verktyg som kan hantera mjukvara i styrenheter tex Bosch-system.
Om det inte är så fiffigt att motorn är eller har blivit bytt till en 2.0 CRDi. För då stämmer siffrorna ganska bra.
Tack för svar!
Nej det sitter ingen dieselbox vad jag kan se iaf. Men nu när du nämner det så har min felkodsläsare alltid satt den som en 2.0 så jag har alltid behövt ändra manuellt för att få rätt värden på sensorerna. Kan det vara så sjukt att det är bytt motor i den? Den har trots allt varit smälld innan för både huv och stötfångare var nylackade när jag köpte den. Finns det något serienummer på motorn som man kan använda för att kolla upp vad det är för motor?

Re: Vad har gjorts med min motor? 116 kW / 343 Nm?

5
SorentoUM skrev:2.0 motorn heter D4EA. Står ingjutet någonstans på blocket. Vet dock inte exakt var.
1.6 heter D4FB.
Finns även viss utseendeskillnad på tex insprutningssystem och även motorkåpan.
Prova googla bilder på 1.6 respektive 2.0 och jämför med din.
2.0 har kamrem 1.6 kamkedja - svårt att kolla. Värt att kolla i fall att remmen ska bytas...Generator har vacumpump på 2.0 inte på 1.6 - också svårt att kolla om generator är bytt...
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"