Annons

Startar inte i kylan -13

1
Har en Sportage 2013CRDI2.0 som inte vill starta. Det är ca -8-12 grader kallt ute och aldrig haft problem med detta tidigare. Startmotorn snurrar och är pigg så det är inte batteriet det är fel på. Funderade lite på om det kunde vara fel på imobilizern? lampan lyser medans jag försöker starta. Skulle startmotorn gå om imobilizern var aktiv??
Testade detta igårkväll.

Idag var jag ute igen med min starthjälp batteripack från Jula och då tände den typ nån enstaka gång men startade inte.
Kan en modern bil bli sur?
Sitter inte i sjön och det ska bli plusgrader i veckan som kommer så tänkte vänta in det innan jag ringer bärgning. Men kan glödstift börja bli dåligt efter 7-8 år? Fryser diesel vid ca -10grader redan??
Annons

Re: Startar inte i kylan -13

2
Glödstift kan bli dåliga redan efter 4 år, så det är absolut ingen omöjlighet att du har dåliga glödstift.
Dieseln fryser inte så tidigt som - 10, men om du har vatten i dieseln/filtret så kan det bli isproppar som täpper till.
Har du möjlighet att dra in bilen i värme så gör det och prova starta efter en timme.

Re: Startar inte i kylan -13

4
Jag har samma problem som dig och jag har kommit fram till att det är glödstiften som är dåliga. Ska lämna in dom för byte. Jag har en Kia Ceed 2013 så det borde vara liknande motor. Det finns en kontakt på vänster baksida som är märkt med Glowplug eller likanande. Ta lös den. Om du är teknisk kunnig så kan du mäta om du får 12v på matande sida när du glödgar. Sen kan du mäta resistansen vidare mot glödstiften. Du ska ha ca 0,7ohm mellan glödstiften och jord.

Re: Startar inte i kylan -13

5
Aldrig tänkt på att man skulle behöva glödga tidigare, vet att man gjorde det på äldre dieslar men inte en nyare. Men antar att det ska räcka med att man väntar tills gödgalampan slocknar när man slagit på tändningen? Innan man försöker starta.
Skriv svar

Återgå till "Problem"