Annons

Extremt svårstartad i minusgrader

1
Hej har en Kia ceed 2013 1.6crdi som är extremt svårstartad i minusgrader om den stått några timmar. Om det är -5 så måste jag glödga ca 2 gånger. vid -20 så startar den inte ens. Om jag har i motorvärmaren i ca 2-5 timmar så startar bilen direkt.

Detta problem har blivit värre och värre, vet att jag har startat bilen vid -17 utan motorvärmare förut. Saker jag misstänker är.
-Bränslefilter
-Glödstift
-Batteri

Någon annan som har några ideer eller haft liknande problem?
Annons

Re: Extremt svårstartad i minusgrader

2
hejsvejslingonfejs skrev:Hej har en Kia ceed 2013 1.6crdi som är extremt svårstartad i minusgrader om den stått några timmar. Om det är -5 så måste jag glödga ca 2 gånger. vid -20 så startar den inte ens. Om jag har i motorvärmaren i ca 2-5 timmar så startar bilen direkt.

Detta problem har blivit värre och värre, vet att jag har startat bilen vid -17 utan motorvärmare förut. Saker jag misstänker är.
-Bränslefilter
-Glödstift
-Batteri

Någon annan som har några ideer eller haft liknande problem?
Batteriet
Glödstiften
Relät till glödstiften

Re: Extremt svårstartad i minusgrader

7
Har samma problem, men det har uppträtt plötsligt! Svårt att tro att alla glödstift gett upp samtidigt. Verkar orimligt! Är det vanligt att reläet lägger av? Tycker det vore mer rimligt än trasiga glödstift i mitt fall! Vad finns för erfarenheter där ute?
Och det är inte några andra problem vad jag bedömer. Bilen startar som den ska om den stått med motorvärmare ett tag eller startas igen inom några timmar efter den gick sist!
KIA CEED II Sportwagon 2013 1,6 CRDi

Re: Extremt svårstartad i minusgrader

8
Mät upp glödstiften individuellt. Enda sättet att säkert veta. Är stiftet friskt ligger det Under 0.1 ohm vid rumstemperatur.
Alla över 0.1 ohm är dåliga.
Ofta kör man runt med ett eller två som har för högt motstånd (utan att märka något) . När sedan det tredje lägger och minusgraderna anfaller, blir bilen väldigt svårstartad.
Skriv svar

Återgå till "Problem"