Hej har en Kia ceed 2013 1.6crdi som är extremt svårstartad i minusgrader om den stått några timmar. Om det är -5 så måste jag glödga ca 2 gånger. vid -20 så startar den inte ens. Om jag har i motorvärmaren i ca 2-5 timmar så startar bilen direkt.
Detta problem har blivit värre och värre, vet att jag har startat bilen vid -17 utan motorvärmare förut. Saker jag misstänker är.
-Bränslefilter
-Glödstift
-Batteri
Någon annan som har några ideer eller haft liknande problem?
Annons
Re: Extremt svårstartad i minusgrader
2Batteriethejsvejslingonfejs skrev:Hej har en Kia ceed 2013 1.6crdi som är extremt svårstartad i minusgrader om den stått några timmar. Om det är -5 så måste jag glödga ca 2 gånger. vid -20 så startar den inte ens. Om jag har i motorvärmaren i ca 2-5 timmar så startar bilen direkt.
Detta problem har blivit värre och värre, vet att jag har startat bilen vid -17 utan motorvärmare förut. Saker jag misstänker är.
-Bränslefilter
-Glödstift
-Batteri
Någon annan som har några ideer eller haft liknande problem?
Glödstiften
Relät till glödstiften
Re: Extremt svårstartad i minusgrader
4Tjena, jag har mätt upp efter reläet och jag fick 12v där, tog bort skenan och mätte varje glödstift för sig, fick mellan 11Kohm till 0,5Mohm på glödstiften mot jord. Så dom verkar vara sopslut. Bytte bränslefiltret för säkerhets skull. kan säga att det inte är det simplaste.
Re: Extremt svårstartad i minusgrader
5Felet är åtgärdat, lämnade in för byte då de satt så bökigt till. 1600kr för byte och 400kr för glödstift som jag själv hade köpt.
Re: Extremt svårstartad i minusgrader
7Har samma problem, men det har uppträtt plötsligt! Svårt att tro att alla glödstift gett upp samtidigt. Verkar orimligt! Är det vanligt att reläet lägger av? Tycker det vore mer rimligt än trasiga glödstift i mitt fall! Vad finns för erfarenheter där ute?
Och det är inte några andra problem vad jag bedömer. Bilen startar som den ska om den stått med motorvärmare ett tag eller startas igen inom några timmar efter den gick sist!
Och det är inte några andra problem vad jag bedömer. Bilen startar som den ska om den stått med motorvärmare ett tag eller startas igen inom några timmar efter den gick sist!
KIA CEED II Sportwagon 2013 1,6 CRDi
Re: Extremt svårstartad i minusgrader
8Mät upp glödstiften individuellt. Enda sättet att säkert veta. Är stiftet friskt ligger det Under 0.1 ohm vid rumstemperatur.
Alla över 0.1 ohm är dåliga.
Ofta kör man runt med ett eller två som har för högt motstånd (utan att märka något) . När sedan det tredje lägger och minusgraderna anfaller, blir bilen väldigt svårstartad.
Alla över 0.1 ohm är dåliga.
Ofta kör man runt med ett eller två som har för högt motstånd (utan att märka något) . När sedan det tredje lägger och minusgraderna anfaller, blir bilen väldigt svårstartad.
Re: Extremt svårstartad i minusgrader
10Har du riktig "tur" är det 0 ohm, dvs kortslutet.
Jag hade kortslutna stift och bränd säkring utan någon som helst indikation annat än att bilen var svårtstartad.
Drygt 4000 kr inklusive felsökning landade det kalaset på.
Jag hade kortslutna stift och bränd säkring utan någon som helst indikation annat än att bilen var svårtstartad.
Drygt 4000 kr inklusive felsökning landade det kalaset på.