Annons

elektronisk körjournal - finns det? fungerar TeliaSense i OBD porten?

1
Jag ska hämta min Kia Niro Nya plugin hybrid nästa vecka och vill ha körjournal så att jag automatiskt loggar start plats slutplats mätarställningar och klockslag förstås.
Vill också kunna ladda ned till excel varje månad.

Volvos Oncall app fungerar väldigt bra - finns motsvarande till Kia?

någon som har testat t ex Telia Sense eller annan programvara som använder OBD porten?
Kia E-niro My20 uttagen sep 2020
tidigare "nya" Niro PHEV 2020 inköpt okt 2019
Annons

Re: elektronisk körjournal - finns det? fungerar TeliaSense i OBD porten?

2
Jag har sen massa år Adtekniks Bobrik med extra känslig antenn. Har alltid fungerat perfekt för mig. Den är inte så vacker men loggar perfekt, listan man tar ut till excel visar gps-position för start och slutdestination liksom adress för bägge, förstås tid resan tog, starttid/datum, sluttid/datum och hur långt man kört. Dessutom ser man hela tiden vilken faktisk hastighet man kör och varnar med signal för hastighetskameror (om man kör fortare än 3 km fortare än gällande hastighet). Displayen visar hastigheten i grönt om man ligger på max gällande hastighet, gul om man ligger 1-7 km för fort och 8 och uppåt visar den siffrorna i rött. Uppdatering av hastighets/fartkameradatabasen är gratis och har för mig fungerat i över 20 år. Har haft den i en Volvo, en Toyota och nu i Kia Niro plug-in och den fungerar som den skall. I Niron låter jag den ligga framför växelspaken och tar ström från ett av cigarettuttagen där, kan också sättas på instrumentpanelen med kardborretejp (svart). Länk här: https://www.adteknik.se/produkt/elektronisk-korjournal/
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2

Re: elektronisk körjournal - finns det? fungerar TeliaSense i OBD porten?

3
ok den är ju intressant om ODB varianter inte fungerar. med denna får man manuellt ange mätarställning - men det kanske inte är ett stort problem - räknar den fram mätarställning utifrån startvärde och körningar hittills?
och att man kan justera vid behov?

eller måste man fylla i mätarställning manuellt för varje resa mätarställning?
Kia E-niro My20 uttagen sep 2020
tidigare "nya" Niro PHEV 2020 inköpt okt 2019

Re: elektronisk körjournal - finns det? fungerar TeliaSense i OBD porten?

4
Hej,

Nu återupplivar jag denna tråd. Sökte på Niro Plugin Hybrid och kom till denna tråd. Vi äger 15st Kia Niro Plugin Hybrid och är kanonnöjda. Kan tilläggas att vi är lite större konsultföretag som leasar över 50 fordon. Nåväl, gällande elektroniska körjournaler. Det som tipsas här ovan kanske funkar för en person som kör en och samma bil och som kan efter 30 dagar komma ihåg alla resor man kört. Om du jobbar som utesäljare eller kör varje dag till olika kunduppdrag kommer Excel-fil knappast vara till någon hjälp. Då kan man ju lika gärna ta med sig ett papper i bilen och anteckna allt.

Sedan kan jag tipsa om att det faktiskt finns appar man kan ladda ned men de flesta appar är byggda av utländska företag som inte följer skatteverkets regler.

Det här med digitala körjournaler är en vilda western. Vi har provat allt. Antingen vill bolagen ha över 300kr i månaden per fordon eller så kostar hårdvaran över 2000kr till exempel GPS som ansluts i OBD-uttaget. Eller som i länken ovan måste mina anställda exportera filen och sedan skicka till ekonomin som blir tokig på all filhantering.

I Sverige finns kanske 3 bolag som erbjuder elektronisk körjournal till rimligt pris. Teliasense är enligt min bedömning inte ett alternativ.
Om du ska skaffa en elektronisk körjournal till ett bra pris, hög kvalitet och få med all lull lull så som positionering i realtid, stöldskydd, krockvarningar med mera så rekommenderar jag minifinders elektroniska körjournal: https://minifinder.se/tjanster/kategori ... korjournal

Vi har testat som jag sa allt. Vi fick skattesmäll 2018 pga att 3 bilar saknade körjournal. Det första jag gjorde var införskaffa den mest populära digitala körjournalen på marknaden. Nu ska jag inte smutskasta någon i den här tråden men alla de problem vi hade med det bolaget var rent utsagt katastrof. Behandlade oss som en i mängden. Minifinder gick så långt att de tog över våra fakturor och pengar tillbaka garanti om vi inte blir nöjda. Det kallar jag för service. Förvisso de är heller inte dåliga på att ta betalt och onekligen går det bra för dem men ska du skaffa elektronisk körjournal och äger många bilar så gör inte samma misstag som vi.

Ring till bolaget i fråga. Fråga efter referenser som du kan ringa upp för du kommer binda dig i avtal som varar i minst ett eller två år.

Re: elektronisk körjournal - finns det? fungerar TeliaSense i OBD porten?

5
intressant
kan återkoppla att Telia Sense fungerar bra på kia Niro plugin, man kan i appen ange syfte mm med resan och då få ett excelark med fördelning.
Helt ok för mindre företag som mitt.

Det går också att koppla ihop TeliaSense och TelliQ med company expense och då hantera reseräkning i Company expense vilket finns till Fortnox och Visma samt ett antal lönesystem.

nackdelen med TeliaSense är att den inte läser av mätaren i bilen utan beräknar körsträckan via GPSen - vilket ger avvikelser. Volvo On call mycket bättre på det.

Jag har nu en eniro och Telia Sense fungerar inte..... Jag skaffade då TelliQ vilket är helt ok men inte heller den läser vägmataren på eniro (tror den gör det på bensinbilar).

Men har man ett större företag med många bilar så gör man klokt i att läsa joakims inlägg ovan och utvärdera behov och möjligheter innan man väljer leverantör. Samt att man då som Joakim skriver tänker på hela kedjan från installation markering privat, arbetskörning och syfte till att utläggsrapportering etc mot ekonomisystemet.
Samt andra funktioner såsom fleet management - se var bilarna är etc
Kia E-niro My20 uttagen sep 2020
tidigare "nya" Niro PHEV 2020 inköpt okt 2019
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"