Annons

Hybridfel

1
Jag har vid några tillfällen fått felmeddelande "Hybrid-fel, stanna bilen, stäng av motorn". Felmeddelandet har visat sig när jag startat bilen första gången på dagen (ungefär nollgradigt) När jag provat några timmar senare visas inte längre felmeddelandet och bilen fungerar som vanligt. Någon som vet mer om detta?
Annons

Re: Hybridfel

5
Jag har haft ett liknade fel igen. Displayen visade den här gången "Fel på bromsarna. Stanna bilen!" Bärgaren startade bilen via sitt batteri och berättade att hen hade flera liknande erfarenheter av stopp. Anledningen bör vara att det lilla batteriet (12 V) förlorat det mesta av sin energi och vid startförsök blir det fel med ganska slumpvisa displaymeddelanden. KIA-verkstaden hittade inga fel men bytte några kontaktdon för låsning av baklucka. Den gemensamma nämnaren för mina stopp har varit nollgradigt, fuktigt och startförsök. Finns det i bilen displayer någon visning av laddnivån i lilla batteriet? Ska jag vara orolig för att detta kommer att hända frekvent framåt? Bilen är tre år gammal.

Re: Hybridfel

7
Vid fjärde verkstadsbesöket (auktoriserad) visade feldetekteringssystemet att 12V-batteriet måste bytas. Tyvärr inget garantiärende då batterigarantin (enligt verkstaden) är två år och bilen är nästan tre år.

Re: Hybridfel

8
Samma här. På verkstad fant dem ut at det är tyvärr en parti med dårlig startbatterier monterat i både niro och optima. Batteri har dem bytta och problem är borta.

Skickat från min SM-F916B via Tapatalk

Re: Hybridfel

9
Denna vecka har även jag fått felmeddelanden i samband med start.
"Hybrid-fel, stanna bilen, stäng av motorn"
"Fel på bromsarna. Stanna bilen!"

Helt plötsligt gick det inte ens att starta bilen. Symptomen var då att backspeglarna fälldes ut extremt långsamt och kupébelysingen var ytterst svag. Bakluckan gick ej att öppna via smartkey. Kröp in till aux-batteriet genom att fälla baksätet. Frigjorde minuspolen och mätte upp 7,9 V spänning mellan polerna. Laddade 12 V batteriet över natten och nu fungerar bilen bra igen.

De senaste veckorna har det mestadels varit runt 0º C och väldigt fuktigt. Har mestadels kört korta sträckor max 10 km / 15 minuter körtid. Det milda vädret har gjort att bilen gått väldigt mycket i EV-läge trots att det är vinter. Bensinmotorn har körts relativt lite. Vid några tillfällen har det varit lite svårt att få igång laddningen av högspänningsbatteriet p.g.a isbildning runt typ 2-uttaget framför förardörren. Jag har då fått igång laddningen genom att pressa kontakten mot uttaget tills den gröna lampan på instrumentbrädan börjat lysa.

Min bil (och dess 12 V batteri) är ca tre år gammal.
Niro PHEV Plus 2
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"