Annons

Ställa ned laddströmmen i sin e-Niro?

1
Vi har effektbaserad nätavgift och kan välja 16A-25A till samma kostnad. Vad jag förstår så kan en lastbalansering sköta så att huvudsäkringen inte blir överbelastad. Men, beroende på att jag vill hålla ned maxuttaget per timma i månaden, så vill jag ladda med reducerad strömstyrka. Annars blir vi ”straffade” och måste betala en högre nätavgift på alla uttagna kwh den månaden.

Går det att säga till sin. e-Niro att endast ladda med en viss effekt? I praktiken så skkulle det innebära att en vanlig laddning på en timme skulle slås ut på, säg tre timmar. Går det?
Annons

Re: Ställa ned laddströmmen i sin e-Niro?

4
jag har inte hittat inställningen i min e-niro - hade motsvarande i min förra krio plugin.

Men jag har en easee laddbox - den kan jag dynamiskt i appen (även under pågående laddning) ange med vilken 3fas A styrka den max ska ladda med- värdet behålls till nästa laddning.

Jag kan också ange maxA i installationen då kommer easee laddboxarna (har 2 st) inte dra mer tillsammans än inställt.



Om man har Home Assistant eller liknande kanske man kan göra funktionen mer avancerad t ex så att man mäter hitttills maxeffekt under månaden och ser till att inte överstiga den såvida man inte manuellt tillåter det.
Kia E-niro My20 uttagen sep 2020
tidigare "nya" Niro PHEV 2020 inköpt okt 2019
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"