Annons

Nybilsgarantin - täcker airbaglampa och trasig sätesventilation?

1
Lämnade in min Optima -18 idag med följande fel:
- Airbaglampa som lyser konstant
- Sätesventilation passagerarsidan fungerar inte (den "dör " när man försöker sätta igång den)
- Laddluckan varnas som öppen under körning trots att den är stängd. Detta händer lite då och då helt random.

I min värld bör nybilsgarantin täcka allt detta, korrekt? Ingen yttre påverkan och bilen uppfyller alla krav för att täckas av nybilsgarantin.
Annons

Re: Nybilsgarantin - täcker airbaglampa och trasig sätesventilation?

4
Jag har en Kia Ceed SW CRDi 2015
Hur långt sträcker sig en nybilsgaranti?
Jag har haft problem med bilen som uppstår endast lite då och då. Som t.ex. farthållaren som helt plötsligt inte går att aktivera, koppla i/ur mobil via bluetoth, tappar inställningarna för förarstolen.
Jag får alltid till svar att när felet inte finns när de felsöker så kan de inte hitta något fel och då inte kunna åtgärda felet.

Som nu när bilen ska på service igen så skickade jag en lista till Kia med fel och får till svar ang. stolen: Ang stolen så kan vi inte göra något om vi inte upptäcker ett fel. Vi kan inte chansa att byta saker som det inte är något fel på.

Är inte just det vad dom måste göra?

Stolen har krånglat i flera år och jag har påtalat detta flertalet gånger. Jag åker ju inte till Kia och påstår att det är fel på bilen bara för att jag tycker det är roligt.
Bilen är 5 år gammal och det är bara 2 år kvar på garantin. Kan man kräva att det ska åtgärdas eller kan dom strunta i felet när det inte visar sig när bilen är på verkstaden.

/Stefan

Re: Nybilsgarantin - täcker airbaglampa och trasig sätesventilation?

5
Det är helt sant att verkstaden varken får eller kan byta grejor på vinst eller förlust. Är det inget fel på delen som byts blir det chargeback från Kia.
Dessutom kanske inte felet blir avhjälpt och kunden kommer tillbaka med exakt samma klagomål, och då finns det inget mer att hämta av garantin så då får verkstaden själva stå för kalaset för ytterligare reparationer.
Man kan inte kräva att få bytt något som fungerar. Felet måste finnas vid verkstadsbesök.

Re: Nybilsgarantin - täcker airbaglampa och trasig sätesventilation?

7
Håller delvis med Flygis ang lotteri om garantiåtgärder.
Skyltbelysningen, plastglasen, har spruckit vid skruvinfästningen och jag har aldrig rört dessa skruvar, min teori är att Kia vid tillverkningen har dragit skruvarna för hårt.
Fick två alternativ, efter påtryckning, 1a: Dela kostnaden med verkstad. 2a: Kostnadsfritt för mig men då har jag förbrukat garantin för all framtid på just de delarna, så om nu verkstan drar åt skruvarna för hårt så får jag inte åberopa garantin.
Sportage AWD Special Edition 2,0 CRDi 184hk Automat
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"