Annons
Annons

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

12
Hur märker du av det? Ökar varvtalet utan att hastigheten ökar? Gäller det alla växlar eller är det någon växel som symptomen märks mest på?
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

13
hnkl skrev:Hur märker du av det? Ökar varvtalet utan att hastigheten ökar? Gäller det alla växlar eller är det någon växel som symptomen märks mest på?
4:e till 6:e växeln. Varvet skjuter i höjden men inte farten. Slirar först när bilen är genomvarm, i morse efter ca 2,5 mil. I regel bara "fullgasslir/plattan i mattan".

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

15
Hej,
Länge sedan tråden var aktiv men provar ändå.

Har en Ceed SW -2015 där även jag börjat känna av tendenser till att koppling slirar.
Oftast i lätt uppförsbacke när man startar men även nu på senare tid vid växling i fart.

Första gången jag la märke till det (men tänkte att "det var nog inget..") var i vintras då bilen endast gått ca 6200 mil.
Nu har den gått knappt 7000 och denna känsla kommer nästan varje gång jag är ute och kör.

Det känns inte rimligt att en koppling endast skall hålla runt 6000 mil (vid normal körning) eller hur?
Har kört många bilar genom mitt drygt 50-åriga liv och t.ex som en galning, som budbilschaufför i min ungdom, i nya Corollor över 15000 mil utan tillstymmelse till behov av kopplingsbyte.

Nu när jag läser detta om packboxar som gått sönder och fett på lamellerna som andra upplevt undrar jag - Hur vanligt är det tro?

Verkstäderna och tillverkarna håller garanterat tyst om ett större problem så det blir till att vända sig till dessa forum för att få ett mer verkligt svar.

Så, hur många är det som råkat ut för detta?
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"