Annons

HALO 3-fas 11 kW Typ 2

1
Har haft min Optima phev i 2 år och kommit fram till att en laddbox nog vore bra (efter byte av lite väl många huvudräkningar). KIA erbjuder lite olika lösningar till fastpris och tror denna storlek skulle passa. Inte elektriker så jag kan ju inte det här, men jag har 3-fast 16A för spisen så då vore det ju vettigt att ta ett steg till 11W och inte gå med minsta modellen. Har läst att bilen inte kommer att utnyttja mer än 3,7W men med den lilla merkostnaden på 1.200 (10.500 efter rabatten, installerat) så verkar det vara en smart framtidsinvestering.

Några synpunkter/tankar om HALO och resonemanget?
Annons

Re: HALO 3-fas 11 kW Typ 2

2
En 3-fas box är en bättre investering för framtiden eftersom de flesta rena elbilar kan utnyttja hela effekten, men dn löser egentligen inte ditt problem.

Eftersom bilen laddar 1-fas så kommer den fasen fortvarande belastas med upp till 16A, dvs det minskar inte risken för huvudsäkringarna. Om man vill undvika att smälla säkringar så bör man satsa på en laddbox som har lastbalansering, dvs den mäter hur mycket övriga prylar drar och det som blir över används för att ladda bilen.
/Mats - e-Niro MY20 - väntar på min EV6 plus AWD

Re: HALO 3-fas 11 kW Typ 2

3
Jag kör med Zappi 2. Då jag har svårt att dra kabel mellan ladd-boxen och inkommande elanslutningen till huset så har jag en Harvi som för över mätvärden. Boxen klarar upp till 3 * 32A, men jag har strypt den till 3 * 16A, då det är det jag har in till huset. Zappi har effektvakt så den inte drar huvudsäkringarna när den laddar. Även stöd för framtida solceller m.m. Jag har ställt in den att ladda med full effekt på natten. Kör lägsta effekt dagtid eller helt avstängt dagtid. Försöker vänja mig för elnätsbolagens kommande effekttariff. Jag har även en HUB, så jag kan köra med med app samt uppdatera firmware.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: HALO 3-fas 11 kW Typ 2

4
Blev det en Halo?
Vi tittar med på en Halo efter vi köpt en Optima i veckan.
Laddaren verkar smidig och nätt. Skönt med fast kabel. Jag är lite osäker till funktionerna. HUR mycket lyser det när den laddar? Speciellt när det är mörkt?! Såg någon film på youtube och det va lite mycket disko. Är det något man kan reglera styrkan på eller stänga av helt?
Hur är det med lampan under? Hur stänger man av/sätter på den? Är det via appen endast?
Kan man ha 220 uttaget aktiverat hela tiden? Och använda samtidigt som man laddar bilen?

Re: HALO 3-fas 11 kW Typ 2

5
Fick vår Halo 11Kw installerad igår. Fin och smidig box. Skönt med fast kabel.
Har ett problem dock. Sköt två 20A huvudsäkringar när jag laddade. Misstänker att det är för mycket på den fasen med ett spabad, några uttag som belastas av dator och espressomaskin bland annat.
Såg i inställningarna i molnet under peofil att man kan fylla i ”Charger current limit” max 16A. Vi har 20A, har ifyllt 10 A.

Kan det räcka tror ni? Hur har ni gjort?
Vill helst slippa lastbalansering för 7000kr...

Ska dock ladda på natten i fortsättningen

Re: HALO 3-fas 11 kW Typ 2

6
Har också HALO 3-fas 11kW laddbox och har gjort likadant dvs ändrat "Charger current limit" till 10. Haft problem tidigare med att huvudsäkring 20A löst ut på fas som bilen laddas på. Skaffar lastbalansering först när elbil med 3 fasladdning anskaffas. Sparar därmed ca 10000 som lastbalanserare inkl installation mm kostar.

HALO 3-fas 11 kW Typ 2

7
July2000 skrev:Har också HALO 3-fas 11kW laddbox och har gjort likadant dvs ändrat "Charger current limit" till 10. Haft problem tidigare med att huvudsäkring 20A löst ut på fas som bilen laddas på. Skaffar lastbalansering först när elbil med 3 fasladdning anskaffas. Sparar därmed ca 10000 som lastbalanserare inkl installation mm kostar.
Köpte norska Easee inkl. lastbalansering och en 7m laddkabel. Netto 9.500 ink. installation efter bidraget. Nog den bästa laddboxen. Stöder både vanligt 230v samt 3-fas och allt från 11kw och uppåt. Dessutom mkt liten.

Re: HALO 3-fas 11 kW Typ 2

8
July2000 skrev:Har också HALO 3-fas 11kW laddbox och har gjort likadant dvs ändrat "Charger current limit" till 10. Haft problem tidigare med att huvudsäkring 20A löst ut på fas som bilen laddas på. Skaffar lastbalansering först när elbil med 3 fasladdning anskaffas. Sparar därmed ca 10000 som lastbalanserare inkl installation mm kostar.
Jag fick kontakta återförsäljaren där vi köpte boxen och de ändrade balanseringen från L1 till L3. Har funkat klockrent idag när jag laddade!
Kommer testa höja Current Limit till 16 och se vad som händer och då ladda på natten

Nu börjar jag bli väldigt nöjd med boxen. Liten, smidig och rätt snygg. Önskar dock att mjukvaran kunde vara lite bättre i molnet
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"