Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

141
Hej!
Har haft min Kia Niro i 2 månader och hunnit köra runt 200 mil. De första hundra körde jag på 0,56 (75% landsväg & 25% stadstrafik) och nästa hundra på 0,57 (70% landsväg & 30 stadstrafik). Jag tycker det är för mycket och då kör jag ändå lite "gubbaktigt".
Blir lite irriterad över att man inte "själv kan bestämma" när man ska köra på el, då jag en regnig dag tog bilen till jobbet (1,9km) och den nästan bara drack bensin hela tiden. Här borde elen räckt till och sen hade jag accepterat att den drevs på bensin på hemresan, där jag hade slut på elen.
Har läst här i forumet att det är normalt att den laddar upp till 75%, för hur jag än gör så har jag inte varit över.
Är ovanstående inlägg normalt eller är det jag som gör fel eller har jag fått ett Måndagsex?
Kia Niro 2020 Pluspaket 2
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

144
Andy01 skrev: 23 jun 2020, 14:20 Hej.
Tänkte höra om någon mer upplever väldigt hög bensinförbrukning vid ca 40-45 km/h. Blir mycket sån körning för oss, och när elmotorn inte nyttjas drar bilen ca 1,7 liter milen. Det är som att automatlådan går på för låg växel, kör man istället uppåt 50 km/h växlar den upp och förbrukningen halveras i ett nafs.
Totalsnittet blir sjukt lidande av detta, när vi exempelvis tvingas tuffa på i 45 km/h sista kilometerna hem.
Gäller en 2019 års Niro Hybrid 1.6 Advance Pluspaket 1.
Jag har inte undersökt siffrorna för bensinförbrukningen, men:

Jag håller med, åtminstone vid starten. Min Niro HEV 2020 kör inte på el den första kilometern eller två (antagligen för att värma upp systemet), och under denna färd (på 40-gatorna i området runt min bostad) vill bilen ha en för låg växel. Jag skäms nästan när jag kör förbi folk - de måste tro att jag övningskör och inte lärt mig när det är dags att växla upp. :-)
"Tricket" jag gör är att:
* allmänt köra lite för fort (45km/h)
* när jag ligger i 45 och det låter som att bilen kör på för låg växel (motsvarande 2an eller 3an på en gammal bil) så gasar jag upp lite till tills bilen växlar upp (till motsvarande 3an/4an (nu låter motorljudet normalt för hastigheten)). Nu släpper jag på gasen och återgår till 45km/h. Bilen brukar nu hålla kvar den högre växeln.

Återgå till "Niro"