Annons

Kia hotspot

1
Är det någon som testat Wifi kopplingen i Niro hybrid, med hotspotappen. Har en äldre telefonmodell som inte fungerar på appen, men funkar det bra kanska man skulle överväga att byta lur. Tacksam för svar.
Annons

Re: Kia hotspot

2
Hej.

Jag ser i ditt namn att du har en ny Niro (2020).
Jag fick min i tisdags och lär mig för fullt. :-)

Jag kollade just på Wifi-inställningarna i bilen, och ser att det inte alls är som jag läst i detta forum.
På gamla Niro verkar det som att folk måste koppla upp bilen till en utdelad wifi-hotspot från sin smartphone för att bilen ska få tillgång till Live-grejjer (typ fartkameror, bensin/laddstationer, etc).
På min Niro Hybrid 2020 PP2 så har bilen ett inbyggt 4g/LTE-system (dvs ett SIM-kort), så jag behöver inte ansluta bilen till nån hotspot.
(Det verkar som att det är TomTom-tjänsten, vilken ingår i 7 år, som innefattar datatrafik. När denna tid gått ut antar jag att man får gå över till att använda en hotspot.)

Om jag avaktiverar UVO och ansluter bilen till min mobil-hotspot så slutar bilens LTE-ikon uppe i högra hörnet att visa upp- och nerladdningspilar (eftersom datatrafiken nu går via wifi (för vilket det inte finns någon ikon)). När jag stänger av wifi:t och aktiverar UVO igen så börjar pilarna blinka på nytt.

Så... Du behöver ingen ny smartphone för just detta ändamål. :)

Re: Kia hotspot

4
Just fått min KIA Niro hybrid 2020 och tackar för förklaringen.
Har anslutit bilen till mobilen till via bluetooth med KIA hotspot och UVO funkar
Vill prova android auto via wifi och mobilens hotsspot
Behöver då tydligen avaktivera UVO hur gör man det på ett enkelt sätt?
Hur connectar man sen bilen via WiFi och mobilens hotspot?
UVOappen får säkert mer funktioner över tiden och närmar sig Volvo on call
Vill kunna enkelt växla mellan systemen och dra nytta av alla fördelar som finns med respektive

Re: Kia hotspot

5
Jag har inte kommit så långt att jag testat Android Auto, men... ska man inte koppla in USB-sladden för det?

Det verkar i alla fall bakvänt om man ska behöva akivera ett wifi-hotspot för att få Android Auto, vilket då dessutom innebär extremt bök med att avaktivera UVO (för att aktivera det igen måste man mata in VIN-nummer och pin-kod, så det är inget man vill hålla på med).

(Om du trots allt vill ansluta bilen till ett wifi så måste du alltså först stänga av UVO och sen gå in på Wifi och ansluta.)

Re: Kia hotspot

8
Nalos, du aktiverar fartkamera-notifiering under inställningarna för navigatorn.

Eftersom du har en ny Niro så ska du inte behöva böka med att ansluta Wifi eller parkoppla via bluetooth - bilen kommer med ett 7-årigt avtal för LTE (mobildata via 4G).
Minns inte om man måste aktivera det nånstans (UVO:n kanske?). I alla fall så har man då access till alla Live-tjänster inklusive att få data om fartkameror.
Skriv svar

Återgå till "Niro"