Annons

Mycket buller

1
Vi har nu haft vår e-Niro några dagar och så här långt är vi väldigt nöjda utom med en sak: Ljudnivån!
Jag är säker på att den här bilen släpper in mycket mera vägljud än den demobil vi hade till låns en helg innan jul. På motorväg går det inte att föra ett normalt samtal utan att höja rösten rejält. Klart störande.
Pratade med säljaren, som trodde att sommardäcken som sitter på bilen är betydligt hårdare i kall väderlek än de dubbfria vinterdäck som satt på demobilen.
Däcken som sitter på är Michelin. Tyvärr har jag inte full beteckning på dem nu.
Har någon samma erfarenhet?
Annons

Re: Mycket buller

2
Jag har Michelin Primacy 3 som sommardäck. Följde med bilen. Bytte till dem härom dan. Tycker att de är tysta, lite svårt att avgöra om det är vindbruk eller däck man hör. Temperatur 8 grader.

Tittade in här mest för att se om ni andra följt rekommendationen på lufttryck. Är angivet av Kia till 2,5 bar, men däcken var fyllda till 3,1 bar (både inbyggd mätare och min egen). Har sett nån stans att 2,5 är lite i underkant.

Re: Mycket buller

3
Alla Niro är kända för högt vägljud. Min återförsäljare rekommenderar att men lämnar in den och får klistrat ljuddämpande mattor där det är möjligt.
Framför allt i bagage utrymmet. Tyckte även att min Sportage var bullrig, lämnade in den på Dietec och fick sprutat hjulhus och isolerat bagage.
Michelindäck är bland de tystaste på marknaden 69 db. På dörrkarmen står det på min Sportage 2,4 bar, använder dock 2,6 bar.

Re: Mycket buller

4
rickardth skrev:Alla Niro är kända för högt vägljud. Min återförsäljare rekommenderar att men lämnar in den och får klistrat ljuddämpande mattor där det är möjligt.
Framför allt i bagage utrymmet. Tyckte även att min Sportage var bullrig, lämnade in den på Dietec och fick sprutat hjulhus och isolerat bagage.
Michelindäck är bland de tystaste på marknaden 69 db. På dörrkarmen står det på min Sportage 2,4 bar, använder dock 2,6 bar.
Nån Kia som har isolering? Nya Ceed över 70-80kmh är ju också väldigt bullrig.

Re: Mycket buller

5
Jag har för 5 dagar sedan bytt till en KIA Niro Plug-In Hybrid -20. Jag upplever den helt okey i snabb motorvägsfart. Däcken som är på nu är sommardäck i 205/60-16 Michelin Energy Saver.

e-Niro har större däck som standard (215/55-17) och därav kan det låta mer. Bredare däck med lägre profil kan påverka, men det brukar ofta vara först när profilen på däcken är 45 eller lägre. Sedan är det ju klart vilka bilar man jämför med. Audi och BMW har ju bättre ljudisolering.

Något som generellt kan ge lägre ljudnivå är underredesbehandling inklusive hjulhus samt lägga ljuddämpande mattor i bagaget.

Mitt intryck är ändå att det är en komfortabel och trevlig bil att köra.

Re: Mycket buller

6
Jag har funderat på ljudet, men kan inte tycka att den bullrar i motorvägsfart. Svårt att säga vad som är vindbrus och däckljud. Jag har 2,6 bar i däcken runt om. Kan vara värt att kolla trycket, då däcken levererades med 3,1 bar.

Strukturen på asfalten spelar in också. Läste om en norrman som fick sin e-niro tystare med mattor i hjulhusen i samband med underredsbehandling.

Re: Mycket buller

8
Krikka48 skrev: 31 mar 2020, 22:02 Vi har nu haft vår e-Niro några dagar och så här långt är vi väldigt nöjda utom med en sak: Ljudnivån!
Jag är säker på att den här bilen släpper in mycket mera vägljud än den demobil vi hade till låns en helg innan jul. På motorväg går det inte att föra ett normalt samtal utan att höja rösten rejält. Klart störande.
Pratade med säljaren, som trodde att sommardäcken som sitter på bilen är betydligt hårdare i kall väderlek än de dubbfria vinterdäck som satt på demobilen.
Däcken som sitter på är Michelin. Tyvärr har jag inte full beteckning på dem nu.
Har någon samma erfarenhet?
Jag lider också av Niros vägbuller, särskilt från svensk grov asfalt som ruggats någon säsong av dubbdäck. Nu när det var dags för nya sommardäck luskade jag ut att flera däcksfabrikanter har börjat leverera däck med bullerdämpning på insidan av däcket. Dessvärre har INGEN av dem sådant i den rekommenderade dimensionen för NIRO, som är 205/60R16. Däremot har GoodYear 215/55R16 med sådana inlägg.
I en test av denna typ av däck syntes mycket måttlig förbättring på bilar med större däck och fälgar, medan en Ford FOkus som också är ganska bullrig, fick hörbara förbättringar med 215/55R16 med dämp-inlägg. Därför köpte jag sådana däck till min KIA NIRO och jo, man märker en förbättring så det kan hjälpa oss bullerskadade delvis.
Den avvikande däcksdimensionen medför att hastighetsvisningen blir c:a 3 km/h högre än tidigare, alltså 6-8km/h högre vid given fart än vad GPS:en i bilen rapporterar. Men tack vare GPS-visningen gör det ju inget.
/MagnusSy
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"