Annons

Inte Framtida bil i Köping nå mer

1
Jag har haft en hel del strul med Framtida bil i Köping och var tveksam att lämna min Ceed på service där eftersom jag snart ska flytta ändå. Men jag gjorde det trots allt ändå, vilket jag ångrar. Jag ogillar viss personals bemötande och har som sagt haft en hel del problem och strul. Lämnade den ändå eftersom jag fick rabatt och slapp undan med "bara" 5714 kronor! Hutlöst dyrt ändå. Men jag hämtade ut bilen glad i hågen att ändå fått det fixat och kunna köra 3000 mil innan det är dags för nästa service. När jag sedan ska köra kvällen efter så fungerar inte mina extra lysen (ledramp) som jag fick monterade när jag köpte bilen för 3 år sedan och som funkat felfritt sedan dess. Jag ringde Kia och talade om att de måste dragit loss någon kabel eller något vid servicen och att jag ville ha det åtgärdat. (Jag vet att ledrampen, alltså extralyset fungerade när jag lämnade den) Tjejen jag pratade med sa att jag skulle lämna in den på kvällen och få en lånebil och sedan hämta den dagen efter då jag jobbar i annan stad. Trodde då att allt skulle fixa sig. Klockan 15,30 ringer tjejen igen och säger att dom inte vill åtgärda det och att det inte är dom som har gjort något fel.

Jag citerar. ”Det ligger en stor kabelhärva och ett relä som är fastklämt i mellan batteriet och karossen sa hon och det är fel på jorden till relät, vilket gör att det inte fungerar” Jag förklarade att jag vet att det är en ful kabelhärva men att det alltid har varit så men att det alltid fungerat tills jag lämnade den på service hos er. De envisas ändå med kabelhärvan och att de inte gjort något fel. Chefen erbjuder sig sen att fixa till allting och göra ett snyggt jobb med kabelhärva och relä för 900 kronor. Då jag visste att det inte såg snyggt ut även om det alltid fungerat och jag var på jobbet och var stressad så tänkte jag, ok. Han får fixa till allting för 900 så blir jag av med kabelhärvan som såg ganska illa ut även om det alltid fungerat.

Jag åker efter jobbet och ska hämta min bil och får höra än det ena och än det andra att jag inte ska anlita amatörer att jag göra reparationer och jobb på bilen. De vill att jag alltid anlitar dem. Jag får betala 945 kronor för jobbet och får sedan nycklarna till min bil. Jag går sedan och öppnar motorhuven och tittar ner och får se att kabelhärvan fortfarande är kvar. Det han har gjort är alltså att han fäst om kontakterna och tejpat fast relät på en annan kabel och tryckt ner kabelhärvan på precis samma plats som förut. (se bilder)

Jag blir arg och påtalar att kabelhärvan är kvar och att jag är besviken då extralysen fungerade felfritt innan de gjorde service och att de tagit 945 kronor för ett hafsjobb och att det ser lika illa ut som förut. De vägrar att ge sig och jag får åka därifrån 945 kronor fattigare. De kunde väl åtminstone ha kapat av den onödigt långa kabeln och fäst reläet med en skruv?!! Fast egentligen skulle det vart gratis då allt fungerade innan de var och hafsade runt när de gjorde servicen. Jag ska skriva till Kia i Sverige får se om jag kan få någon rättelse där. I mina ögon sjunker Kias namn varje gång jag har haft den hos verkstaden.

Jag vill framför allt varna er för framtida bil i Köping. 


Tycker ni att det ser ut som ett proffsjobb??

Arg.

[img]IMG_1464.jpeg[/img]
Senast redigerad av brickan den 10 mar 2020, 19:59, redigerad totalt 3 gång.
Bilagor
Annons

Re: Inte Framtida bil i Köping nå mer

2
[quote="brickan"]Jag har haft en hel del strul med Framtida bil i Köping och var tveksam att lämna min Ceed på service där eftersom jag snart ska flytta ändå. Men jag gjorde det ändå, vilket jag ångrar. Jag gillar viss personals bemötande och har som sagt haft en del problem och strul. Lämnade den ändå eftersom jag fick rabatt och slapp undan med 5714 kronor! Hutlöst dyrt ändå. Men jag hämtade ut bilen glad i hågen att ändå fått det fixat och kunna köra 3000 mil innan det är dags för nästa service. När jag sedan ska köra kvällen efter så fungerar inte mina extra lysen som jag fick monterade när jag köpte bilen för 3 år sedan och som funkat felfritt sedan dess. Jag ringde Kia och talade om att de måste dragit loss någon kabel eller något vid servicen och att jag ville ha det åtgärdat. (Jag vet att ledrampen, alltså extralyset fungerade när jag lämnade den) Tjejen jag pratade med sa att jag skulle lämna in den på kvällen och få en lånebil och sedan hämta den dagen efter då jag jobbar i annan stad. Trodde då att allt skulle fixa sig. Klockan 15,30 ringer tjejen igen och säger att dom inte vill åtgärda det och att det inte är dom som har gjort något fel.

Jag citerar. ”Det ligger en stor kabelhärva och ett relä som är fastklämt i mellan batteriet och karossen sa hon och det är fel på jorden till reläet, vilket gör att det inte fungerar” Jag förklarade att jag vet att det är en kabelhärva men att det alltid har varit så men att det alltid fungerat tills jag lämnade den på service hos er. De envisas ändå med kabelhärvan och att de inte gjort något fel. Han erbjuder sig att fixa till allting och göra ett snyggt jobb med kabelhärva och relä för 900 kronor. Då jag visste att det inte såg snyggt ut även om det alltid fungerat och jag var på jobbet och var stressad så tänkte jag, ok. Han får fixa till allting för 900 så blir jag av med kabelhärvan som så ganska illa ut även om det alltid fungerat.

Jag åker efter jobbet och ska hämta min bil och får höra än det ena och än det andra att jag inte ska anlita amatörer att jag göra reparationer och jobb på bilen. De vill att jag alltid anlitar dem. Jag får betala 945 kronor för jobbet och får sedan nycklarna till min bil. Jag går sedan och öppnar motorhuven och tittar ner och får se att kabelhärvan fortfarande är kvar. Det han har gjort är alltså att han fäst om kontakterna och tejpat fast relät på en annan kabel och tryckt ner kabelhärvan på precis samma plats som förut. (se bilder)

Jag blir arg och påtalar att kabelhärvan är kvar och att jag är besviken då extralysen fungerade felfritt innan de gjorde service och att de tagit 945 kronor för ett hafsjobb och att det ser lika illa ut som förut. De vägrar att ge sig och jag får åka därifrån 945 kronor fattigare. De kunde väl åtminstone ha kapat av den onödigt långa kabeln och fäst reläet med en skruv! Fst egentligen skulle det vart gratis då allt fungerade innan de var och hafsade runt när de gjorde servicen. Jag ska skriva till Kia i Sverige får se om jag kan få någon rättelse där. I mina ögon sjunker Kias namn varje gång jag har haft den hos verkstaden.

Jag vill framför allt varna er för framtida bil i Köping. 


Tycker ni att det ser ut som ett proffsjobb??

Arg.
Senast redigerad av brickan den 10 mar 2020, 19:32, redigerad totalt 3 gång.
Bilagor

Re: Inte Framtida bil i Köping nå mer

4
Kablaget har flyttats för att komma åt bränslefiltret. Så verkstaden har rotat med det. Och fungerade det innan så ska det fungera även efter service. Det är en självklarhet.
Det är inte Kia's fel. Det är ju verkstaden som klantat sig och ska naturligtvis åtgärda misstaget kostnadsfritt.
Skandalöst...

Re: Inte Framtida bil i Köping nå mer

5
SorentoUM skrev:Kablaget har flyttats för att komma åt bränslefiltret. Så verkstaden har rotat med det. Och fungerade det innan så ska det fungera även efter service. Det är en självklarhet.
Det är inte Kia's fel. Det är ju verkstaden som klantat sig och ska naturligtvis åtgärda misstaget kostnadsfritt.
Skandalöst...

Ja, så tänker jag med. Men hur går man vidare med det? Det känns så värdelöst att få betala extra för sånt som fungerat innan servicen. Darko som tydligen är ägare vägrar och menar att jobbet med installation av av ledrampen var slarvigt utförd och att kablar lossnat utan att de haft med det att göra.

Re: Inte Framtida bil i Köping nå mer

8
Hej

Nu har jag fått svar från Kia som har hört med deras egen verkstad. Jag kommer aldrig att kunna bevisa eller vinna det här. Jag vet med 100% säkerhet att ledrampen fungerade när jag lämnade in den. Jag vet också att kvinnan på Kia i köping ringde och sa att de vägrade att göra något åt det då det var så stor kabelhärva och att felet berodde på det och att någon kabel lossnat innan eller efter verkstadsbesöket. Då har ledljusen fungerat felfritt i tre år sedan jag köpte bilen. Jag vet också att Chen (Darko) som jag anser är en hal smörande bilförsäljare lovade att laga felet och fixa kabelhärvan för 945 kronor vilket jag bara gick med på för att jag var trött och inte orkade tjata med honom. Nu har jag en bil med kabelhärvan kvar och relät fasttejpat ändå :-/ Sammanlagt gick servicen alltså på 5714 kronor+945 kronor. Jag kommer aldrig mer att sätta min fot där och jag känner inte mig vidare postiv till kia överhuvudtaget. Men som sagt. Jag kan inte bevisa något och ord står i mot ord. Jag har tyvärr inga vittnen eller bevis och får ge mig. Jag skickar med Kia Sveriges svar på mitt mail till dem. (Jag hade gjort ett bättre jobb själv om jag haft tid)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej

Vi har varit i kontakt med verkstadschefen på Framtida Bil i Köping.

Enligt vad Kia verkstaden kom fram till efter att ha undersökt din bil och kabelhärvan så är anledningen till avbrottet i kablaget att monteringen av extraljusen var slarvigt utfört. Avbrottet i kabelhärvan kunde inte ses med ögat, det var nödvändigt att öppna härvan, isoleringen och mäta - felsöka.
När de hittade felet, skickade de 3 bilder till dig på kablaget.
De erbjöd dig att dra om kablaget "enligt Kias sätt" mot betalning av en timme arbetskostnaden. Du beställde jobbet och godkände priset.
När du kom för att hämta bilen hade du frågor om att kablaget syns och att den finns kvar. De förklarade då att så ska det vara, att de kan inte trolla bort kablaget och att även original kablaget som ombesörjer bilens elektriska komponenter är också synliga.
Kias elektriker tryckte in kablaget mellan batteriet och boxen så att den är fast placerad och skyddad från vibrations påverkan och inte är i vägen.
Det finns inget som tyder på att det var service på bilen som orsakade att extraljus slutade att fungera. Vi anser inte att Kia verkstaden har gjort något fel i detta ärende. Har du eventuellt ytterligare frågor rekommenderar vi dig att du vänder dig till verkstaden.

Re: Inte Framtida bil i Köping nå mer

10
SorentoUM skrev:Kablaget har flyttats för att komma åt bränslefiltret. Så verkstaden har rotat med det. Och fungerade det innan så ska det fungera även efter service. Det är en självklarhet.
Det är inte Kia's fel. Det är ju verkstaden som klantat sig och ska naturligtvis åtgärda misstaget kostnadsfritt.
Skandalöst...
Hej

För att komma åt bränslefiltern ????
Sitter den på den sidan i närhet av batteriet eller ?
Ni som vet svara gärna på denna inlägg !

Har själv 2 st. KIA köpta på Framtida Bil i Köping.
Har alltid varit väldigt nöjd med all form av service jag fått där.
T.ex då jag köpte den ena av dem begagnad (3 år/6000 mil) och batteriet gav upp efter 2 månader så fick jag ett helt nytt
GEL-batteri av Darko inmonterad utan några som helst problem.
Kostade ca. 3000 kr hos reservdelsbutiker. En sk. STOP and GO fast det inte hade behövt
en sådan utan att vanligt 70Ah hade räckt.
Det du skriver om Darko känner jag inte igen heller. Han har alltid varit mycket korrekt i sitt bemötande och alltid
återkommit i ärenden som han ej kunnat svara på direkt.

Så jag kan inget annat än bara varmt rekommendera Framtida Bil i Köping !
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"