Annons

Gnisslande bromsar!

1
Märkte för nån vecka sedan att bilens bromsar börjat gnissla till o från. Kommer vid mycket låg fart. Från o till ,nte alltid. Bilen e 10månader gammal och rullat 1480mil. Ringde åf då jag inte tycker det är acceptabelt med gnisslande bromsar på ny bil med låga mil. Dom skulle kolla på det. Men jag hoppas att även om nu dom testar bilen o det inte gnisslar just då,ändå självklart smörjer upp bromsar. Vad tror ni?
Annons

Re: Gnisslande bromsar!

2
Ganska vanligt fenomen.
Eftersom det inte finns ett uns av fett vid montering från fabrik, blir det lätt skrapande och gnisslande ljud vid bromsning. Speciellt under vinterhalvåret då saltslask påskyndar rostbildningen.
Så en rengöring och uppsmörjning botar det problemet... Men ta inte för givet att verkstaden står för kostnaden.

Re: Gnisslande bromsar!

3
SorentoUM skrev:Ganska vanligt fenomen.
Eftersom det inte finns ett uns av fett vid montering från fabrik, blir det lätt skrapande och gnisslande ljud vid bromsning. Speciellt under vinterhalvåret då saltslask påskyndar rostbildningen.
Så en rengöring och uppsmörjning botar det problemet... Men ta inte för givet att verkstaden står för kostnaden.
Då gör jag jobbet själv isf. Betalar inte en krona för att det efter 10 månader ska börja gnissla. Har haft ex antal bilar o bytt ex antal klossar o skivor. Aldrig varit med om gnissel innan på mina bilar. Iofs min första helt nya bil. Men haft flertalet 1-3 år gamla bilar som inte haft ens antydande till gnissel.

Re: Gnisslande bromsar!

4
Nu har bilens bromsar börjat gnissla IGEN! Hade bilen inne i april för att smörja upp allt. Nu har det alltså börjat gnissla igen. Märks att man köpt en bil med undermålig kvalite. Det e ju inte bara en sak som krånglar på denna bil.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"