Annons

Extremt lång tid innan mp3-uppspelning från USB-sticka startar

1
Jag har en USB-sticka med ca 1000 låtar på, allihop i en enda hög direkt i "rooten" på filsystemet.
Jag startar bilen och kör iväg.
Efter ca två minuter (!) hoppar plötsligt musiken igång och fortsätter spela mina mp3:or från där den var senast.

Detta är ju löjligt! Två minuters väntan innan musiken börjar spela.

Måste jag ha *betydligt* färre mp3:or på stickan för att det ska gå snabbare, innan den sökt och indexerat klart eller vad den nu gör, och äntligen börjar spela musiken?
Eller hjälper det att placera mp3:orna i mappar med bara ett fåtal i varje mapp?
Eller måste jag formatera USB-stickan med något annat än FAT32?

Har andra samma problem?
Annons

Re: Extremt lång tid innan mp3-uppspelning från USB-sticka startar

7
Yes, men tiden att indexera alla låtar på stickan har inget med storleken på filerna att göra tror jag. Wav-filer innehåller inget metadata alls, så det går blixtsnabbt att indexera dem - det är bara filnamnen.
Mp3:or däremot kan innehålla massor av metadata, i flera versioner, ligga placerat på olika ställen i mp3-filen, osv.

Nå, med färre filer så gick det betydligt snabbare innan indexeringen blev klar och musiken hoppar igång.

Re: Extremt lång tid innan mp3-uppspelning från USB-sticka startar

10
Konfirmerat. :-)

Jag har nu över 1100 stycken mp3:or i rooten och även några hundra i några undermappar.
Allt går snabbt.
Musiken startar snabbt efter jag startat bilen och det går snabbt att byta till en ny låt.

Så det var inte bilens system som var huvudboven, utan gissningsvis någon dålig mp3:a. (Sen kan jag ju önska att systemet skulle ge upp snabbare och gå vidare, än att det skulle ta minuter, men det problemet kan jag ju jobba mig runt genom att byta ut mp3:orna)
Skriv svar

Återgå till "Niro"