Annons

Re: Uppdatering programvaror version?

21
Jag uppdaterade min Kia Rio igår. All programvara för EU är fri att ladda ner. Här är länk till alla modeller från gen1 till gen5 och även för de senaste med widescreen.

DISCLAIMER - Gör endast detta om du är HELT SÄKER PÅ VAD DU GÖR och SJÄLV KAN HANTERA EVENTUELLA FEL SOM UPPSTÅR. Jag ger INGEN SUPPORT och tar INGET ANSVAR FÖR FEL SOM KAN UPPSTÅ. Väljer du att göra denna uppdatering så finns en RISK ATT GARANTIER UPPHÖR !

Är du det MINSTA osäker på uppgraderingsprocessen/handhavandet eller om eventuella garantier försvinner så AVSTÅ !

Min Rio Special Edition 2015 med gen2 uppdaterades från :

System S/W UB.EU.SOP.20-1.8.3 -> UB.EU.SOP.20-1.9.4
Firmware UB.EU.SOP-1.4.0 (ej uppdaterad, samma som f.g data)
Navi.App UB.EU.SOP-114946 -> UB.EU.SOP-125141

https://www.gpspower.net/kia/360080-kia ... -only.html
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer
Annons

Re: Uppdatering programvaror version?

23
SorentoUM skrev:Länken går till en tråd där folk diskuterar problem efter att själva försökt ladda ner och uppdatera och sedan fått sk. "white screen".

Avråder starkt från detta om man inte vill riskera sin AVN och/eller garanti.
Även om man inte vill eller kan göra detta själv så kan informationen vara bra ändå. Skulle servicepersonalen ljuga om att "det inte finns någon uppdatering" så kan man berätta att "det gör det visst" och kräva att man får den utlovade gratis uppdateringen som ska ingå vid service.

KIA släppte ny programvara för år 2020 den 3 mars. Det är i allra högsta grad intressant att veta oavsett om man är tekniskt begåvad eller inte !


Programvaran är som sagt officiell inom EU, vad ville du berätta med ditt inlägg när jag använt 60% av utrymmet i mitt inlägg till att förklara att man ska hålla fingrarna borta om man inte vet vad man sysslar med !

Är man tekniskt intresserad är det enkelt att göra detta själv.......... så länge man vet vad man sysslar med (och det gäller allt i livet). Det finns ingen anledning att undanhålla denna informationen. KIA skryter om att de har sju års fria uppdateringar, servicestationerna slarvar med detta vid service vilket bevisas av denna tråden.

På gpspower skriver man endast (och får hjälp) när det INTE fungerar. Man skriver inget när det går bra. Du bildar dig en snabb och felaktig uppfattning efter ett snabbt besök på en sida dit programvaruintresserade samlas som är allmänt erkänd och välmeriterad.


Jag skrev :

DISCLAIMER - Gör endast detta om du är HELT SÄKER PÅ VAD DU GÖR och SJÄLV KAN HANTERA EVENTUELLA FEL SOM UPPSTÅR. Jag ger INGEN SUPPORT och tar INGET ANSVAR FÖR FEL SOM KAN UPPSTÅ. Väljer du att göra denna uppdatering så finns en RISK ATT GARANTIER UPPHÖR !

Är du det MINSTA osäker på uppgraderingsprocessen/handhavandet eller om eventuella garantier försvinner så AVSTÅ !

Det går inte att missuppfatta !
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer

Re: Uppdatering programvaror version?

24
Men bilder på senaste officiella uppdateringen läggs ju ut här forumet.
Om syftet bara är att visa upp för en trög verkstad, vilket är bäst:
En länk till ett utländskt forum med piratfiler Eller en bild på en autentisk uppdaterad enhet?

Jag Ser att du skrivit en varningstext, vilket är jättebra, men ville bara avråda från det då man kan få det utfört på auktoriserad verkstad gratis och utan risker (ibland även utanför servicetillfällena).

Re: Uppdatering programvaror version?

25
SorentoUM skrev:Ja det kan man. Men beroende på verkstad så kan det kosta upp till 995:- (verkstaden har rätt att ta ut avgiften, men inte alla gör det / tar så mycket).
Enklast att ringa runt och höra med olika verkstäder.
Annars är det kostnadsfritt, men enbart i samband med service.
Kontaktade säljaren som sålde min bil och förklarade att min nav inte blivit uppdaterad sedan bilen var ny och undrade om de kunde fixa det. Inga problem Verkstaden ringde dagen efter och sa att jag kunde komma när jag ville bara jag ringde ca en timme innan så att det säkert fanns någon som kunde fixa det. Körde dit i morse och lämnade in bilen, gick sedan runt i bilhallen ca 25 min o sen var bilen färdig för hemfärd.
CEED SW GT-line -17 Röd

Re: Uppdatering programvaror version?

26
Återkoppling och hur mitt ärende slutade.
Kontakt med firman och det var bara att komma in så skulle de ordna det på 10 min ca... ("Räkna med ½ timme")
Var in och satt kvar. Problemet fixades utan någon egentlig ursäkt eller kompensation för att man fick ytterligare en resa, dag för att få det som var ikryssat ordnat.

Sen blir man lite orolig vad mer som kan vara ikryssat utfört och kanske ej gjorts...
En idé man fått är att firmorna kan ha som säljknep att man mobil fotar varje åtgärd som en garantin åt oss kunder. (Varje mek har väl mobil nu för tiden...)

Här är bild på hur status ser ut efter uppdateringen på en Kia Optima -18: Tack för alla råd och hoppas alla får njuta av sina bilar som vi gör.
Mvh
Pa
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"