Annons

Sidospegel (Optima Sportwagon PHEV)

1
Hej!

Har en irriterande grej. För ett tag sedan vinklades höger sidospegel ur läge. Till 99% fungerar den fortfarande utan problem (dvs kamera, döda vinkelvarning, ställa in spegeln, vinkla vid backning) men det är en liten men grymt irriterande grej som lagt av. Om man vinklar in speglarna mot bilen och sedan vinklar ut dem igen stannar den inte i rätt läge utan den fortsätter vrida på sig tills den är helt ur läge (såsom den beter sig verkar det som om ett liten fjädrande plastbit som ska stoppa vridningen gått av).

Jag har monterat ner spegeln från bilen) och försökt komma åt själva vridmekanismen men hittar inte hur jag ska kunna plocka ner den i delar. Jag sökte även i Kia GIS men där hittar jag heller ingen sprängskiss som visar på hur delarna sitter ihop. Någon som har någon idé om hur jag kan komma vidare.

Att byta spegeln hamnar på 8-10 000 så det kan vara värt lite arbete.

Ha det gott!

Johan
Annons

Re: Sidospegel (Optima Sportwagon PHEV)

6
Tack för alla svar!

För stunden kan jag leva med det, det är bara ett irritationsmoment (sensorerna reagerar på samma sätt som tidigare så tror inte det behövs en kalibrering nu, däremot kan det vara lika bra att få det gjort om jag väl byter ut den).

Har en liten fundering på att likt förbannat försöka plocka isär den och se om jag kan få 3D-printat den del som (jag tror) skadats men som sagt, just nu får den sitta där den sitter.

Re: Sidospegel (Optima Sportwagon PHEV)

7
På en tidigare bil jag hade hände något liknande. Då var det bara en grej som hade lossnat och hamnat i fel läge. Fixade det på plats så fungerade det sen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"