Annons

Offert med pris för ny Optima PHEV?

1
Hej,
Priset som står listat för en vit Optima ligger på ungefär 435,000 med pluspaket 2 vad jag har sett.

Jag har hittat några andra här som postat vad de fått för rabatter när de köpt en ny Optima och de verkar betydligt bättre än det jag fått.

Har fått en offert för en ny Optima Plus2 som är silverfärgad, denna finns redan på lager då jag fått ett Regnr på den med i offerten.
Lagt med kompletta vinterhjul dubbfria (listat för 15,000), avtagbar dragkrok (listad för 15,200).
Totalt 470,000 kr, rabatten som han ger är 26,000 så priset för allt hamnar på 444,000 kr.
(Miljöbonusen är inte medräknad ovan)

Detta är en lagerbil med tillverkningsår 2019 och det är inte många månader kvar till 2020 levereras vad jag förstår.

Är inte detta lite låg rabatt för köp med egen finansiering samt utan inbyte (åtminstone har detta inte diskuterats med denna offert)

Finns det någon annan som köpt denna bil privat som har några erfarenheter?
Annons

Re: Offert med pris för ny Optima PHEV?

2
Var ett par år sen jag köpte min 2018.

Att den har regnummer innebär inte att den finns på lager i sverige. Min hade det och då var den precis lastad på båt från Korea.

Egen finansiering är inte alltid ett plus, då ÅF ibland får kick-back från finansbolagen. Kolla vad du skulle få betala med deras finansiering. Kolla med din finansiering om du kan lösa lån från annan finansiering. På tidigare bil tog jag Kias finansiering, kunde sen lösa den kostnadsfritt inom 2-veckor, vilket jag gjorde då jag hittade ett par punkter i det finstilta i finansieringen som jag inte gillade.

När jag kollat priserna sen jag köpte min bil så ha de legat stilla och då tycker jag ditt pris är lite högt. Listpriserna på kula och vinterhjul verkar högt. Skulle jag få det priset på vinterhjul så skulle jag kolla på att det var premiummärke på däcken.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Offert med pris för ny Optima PHEV?

3
Tack för svaret.
Med tanke på att det är rätt låg aktivitet här så antar jag att det kan bero på att alla är så nöjda och saker rullar på utan problem och då hänger man inte på bilforum. Samt att den normala kia-köparen kanske inte är allt för bilintresserad =D

Jag har faktiskt redan varit på om däcken och fått ett förslag på premium alternativ av vinterdäck som då kostade 20000kr dvs 5000kr mera än första förslaget som var budget. Med premium däcken blev det 5000 mera men fick 4000 mera i total rabatt. Ingen jätteskillnad men bättre däck.

Har varit och snackat på plats nu och diskuterat att jag tycker totalen blir lite för mycket.

Nu ska han ta fram 2 nya offerter, dels för deras demobil samt även för bilen som står i hallen nu som därav inte rullat på vägen alls.

Displaybilen är då mest intressant och jag överger för och nackdelar.
Beroende på vilket pris jag får på displaybilen i hallen så är den mest intressant.
Demo bilen med några hundra mil på mätaren är även en lösning för slippa den första värsta värdeminskning. Men vi får väl se vilka priser vi hamnar på.

Eftersom vi inte får laddbox till tidigast i vår så kan det lika väl få ta lite tid.

Re: Offert med pris för ny Optima PHEV?

4
Kolla vilken laddkabel du får med. När jag köpte min 2018 fick jag bara med schuko. Köpte till en typ-2 och det är billigast att köpa på andra ställen, tex när Clas Ohlsson har rea. Du kan ladda med schusko så länge, men koll att uttagen och ev. kopplingar är schysta.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Offert med pris för ny Optima PHEV?

6
Absolut så är både draget samt hjul väldigt dyra jämfört om man skulle köpa de på andra billigare ställen.

Efter mycket funderande och räknade fram och tillbaka på vad vår smärtgräns går så slutade det med att vi valde bort helt ny bil för att istället gå på att köpa deras Demo-bil som kommer ha rullat ungefär 200 mil totalt när vi köper den.
Men det kommer dröja ett tag till då bilen behöver invänta de 6 månaderna tills de han få miljöbonusen på bilen. Så nu är det en lång väntan tills vi faktiskt får vår nästan nya Optima.

Jag har ett rätt bra kalkylark för att jämföra totalkostnad för olika bilar om någon skulle vara intresserad. Där kan man dels fylla på sin nuvarande bil, samt hur många andra alternativ man vill av bilar (inkl leasing alternativet) för att se vad varje bil kostar i månaden.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"