Annons
Annons

Re: Fyrhjulsdrift

4
På nyare Sportage QLe och Sorento UM kan bakhjuldrivningen kopplas in i högre hastigheter vid speciella omständigheter.
Men enligt teknisk beskrivning gör den inte det på Sportage SLe (som är den du har) och Sorento XM.

Den fungerar bara fullt ut upp till 30 kmh och kopplas sedan succesivt ur upp till 40 kmh via kopplingsenheten på bakaxeln.

Re: Fyrhjulsdrift

5
Lyckades inte länka in till awd beskrivning(DYNAMAX) på Youtube som Kias system verkar heta.
Men där beskrivs som att awd fördelas där kraften behövs och i alla hastigheter som jag förstår??

Vad är rätt

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Fyrhjulsdrift

7
Om man läser i instruktionsboken så står det ingenting om urkoppling vid 40 km/h. Hur säker är du på det du skriver? Om detta verkligen stämmer så har man ju ingen extra säkerhet vid tex passage av snöig mittsträng vid omkörning. Detta känns inte bra. Tycker det luktar falsk marknadsföring av Kia.

Re: Fyrhjulsdrift

8
Kan det blivit nåt missförstånd här.
Haft läst i instruktionsbok? Någonstans
Att knappen vid vxl spak kan man trycka in och då är drivningen inkopplad konstant fram och bak, men bara upp till 40 km
Över det träder systemet bara in vid behov.




Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Fyrhjulsdrift

10
Det är som Arctic10 skriver. Fyrhjulsdriften är alltid inkopplad när du kör.
Dock när du låser fyrhjulsdriften med knappen så driver bilen lika på alla fyra hjulen. Detta använder du exempelvis när du drar upp båten ur vattnet vid båtrampen. Denna funktion med låst fyrhjulsdrift kopplas bort vid 40 km/h . Man skall inte köra med denna knapp intryckt.
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"