Annons

Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

1
Hej !
P.g.a att utbudet av nyare Ceed diesel krymper så...
...vill Jag försöka jämföra servicekostnaden (3000 mil/år) på Ceed diesel 128 hkr 2015 (som jag har nu), mot en ny Ceed GT-Line bensin 140 hkr DCT-låda.
Om jag har förstått allt rätt så ska alla bensinare in på service varje 1500 mil. För mig skulle det betyda 2 service/år.
Hur mycket det kostar att serva min nuvarande diesel/år vet jag redan. Men vad blir den totala servicekostnaden på bensinvarianten?
Förekommer det någon "Stor" och Dyr service ? Isåfall när ?
Jag kan naturligtvis fråga den lokala verkstaden, men ni som redan vet eller har köpt en ny Ceed bensin, har ni kollat / vad har ni fått för pris?
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Annons

Re: Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

2
anbr skrev:Hej !
P.g.a att utbudet av nyare Ceed diesel krymper så...
...vill Jag försöka jämföra servicekostnaden (3000 mil/år) på Ceed diesel 128 hkr 2015 (som jag har nu), mot en ny Ceed GT-Line bensin 140 hkr DCT-låda.
Om jag har förstått allt rätt så ska alla bensinare in på service varje 1500 mil. För mig skulle det betyda 2 service/år.
Hur mycket det kostar att serva min nuvarande diesel/år vet jag redan. Men vad blir den totala servicekostnaden på bensinvarianten?
Förekommer det någon "Stor" och Dyr service ? Isåfall när ?
Jag kan naturligtvis fråga den lokala verkstaden, men ni som redan vet eller har köpt en ny Ceed bensin, har ni kollat / vad har ni fått för pris?
Kolla här: https://www.kia.com/se/aga/boka-service/step-1/?
Man får prisförslag och ser vad som ingår.

Re: Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

3
Gaspo skrev:
anbr skrev:Hej !
P.g.a att utbudet av nyare Ceed diesel krymper så...
...vill Jag försöka jämföra servicekostnaden (3000 mil/år) på Ceed diesel 128 hkr 2015 (som jag har nu), mot en ny Ceed GT-Line bensin 140 hkr DCT-låda.
Om jag har förstått allt rätt så ska alla bensinare in på service varje 1500 mil. För mig skulle det betyda 2 service/år.
Hur mycket det kostar att serva min nuvarande diesel/år vet jag redan. Men vad blir den totala servicekostnaden på bensinvarianten?
Förekommer det någon "Stor" och Dyr service ? Isåfall när ?
Jag kan naturligtvis fråga den lokala verkstaden, men ni som redan vet eller har köpt en ny Ceed bensin, har ni kollat / vad har ni fått för pris?
Kolla här: https://www.kia.com/se/aga/boka-service/step-1/?
Man får prisförslag och ser vad som ingår.

Hej och tack för snabbt svar !
Hade ingen aning om denna "pris-funktion".
Har gjort en liten snabbkoll och det verkar som att bensinaren blir dyrare i servicekostnad.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

4
anbr skrev:
Gaspo skrev:
anbr skrev:Hej !
P.g.a att utbudet av nyare Ceed diesel krymper så...
...vill Jag försöka jämföra servicekostnaden (3000 mil/år) på Ceed diesel 128 hkr 2015 (som jag har nu), mot en ny Ceed GT-Line bensin 140 hkr DCT-låda.
Om jag har förstått allt rätt så ska alla bensinare in på service varje 1500 mil. För mig skulle det betyda 2 service/år.
Hur mycket det kostar att serva min nuvarande diesel/år vet jag redan. Men vad blir den totala servicekostnaden på bensinvarianten?
Förekommer det någon "Stor" och Dyr service ? Isåfall när ?
Jag kan naturligtvis fråga den lokala verkstaden, men ni som redan vet eller har köpt en ny Ceed bensin, har ni kollat / vad har ni fått för pris?
Kolla här: https://www.kia.com/se/aga/boka-service/step-1/?
Man får prisförslag och ser vad som ingår.

Hej och tack för snabbt svar !
Hade ingen aning om denna "pris-funktion".
Har gjort en liten snabbkoll och det verkar som att bensinaren blir dyrare i servicekostnad.
Ja dom kan allt ta betalt för det lilla som utförs. Helt galet!

Re: Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

5
Kollade upp va min första service skulle gå på. 1200kr för första 1500 mils servicen. På auktoriserad Kia verkstad. Hade en rio som ja lämna in på samma ställe. Där låg service på 3000 samt 4000 varannan gång. O då hade ja diesel på den med 3000 mils intervall. Tyckte det va bra priser dock. Min närmsta verkstad är Örebro samt Mariestad . Men valde Nora för dom har mycket bättre priser samt service. Aldrig krångel som det blivit i Örebro när man kollat på garantiärenden. Så dom rör ej min nya bil.

Re: Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

6
Guss skrev:Kollade upp va min första service skulle gå på. 1200kr för första 1500 mils servicen. På auktoriserad Kia verkstad. Hade en rio som ja lämna in på samma ställe. Där låg service på 3000 samt 4000 varannan gång. O då hade ja diesel på den med 3000 mils intervall. Tyckte det va bra priser dock. Min närmsta verkstad är Örebro samt Mariestad . Men valde Nora för dom har mycket bättre priser samt service. Aldrig krångel som det blivit i Örebro när man kollat på garantiärenden. Så dom rör ej min nya bil.
1200:-??!! Halva priset jämfört med min auktoriserade.

Re: Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

7
Mm knepiga är hur det kan skilja så förbaskat på servicen. Är samma här, skiljer 1500 om ja åker till Örebro .. men då kan ja lika gärna fortsätta en bit till Nora. Aldrig vart nåt krångel där:) Örebro däremot har vägrat tagit in min bil för garantiärenden, när dom hört att ja servat i Nora .. så sist när kylaren va sönder på min förra bil vägra dom ta emot den o sa att ja skulle åka dit ja serva den.. trots att båda ger premiumservice stämpeln ..

Re: Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

8
Hej igen! Börjar närma sig service på min bil nu.. kollade upp där ja köpte bilen va servicen ligger på där. Service 1= 1900kr..service 2=3700... service 3=2100 samt service 4 (6000mils servicen) 4-5000kr. Servar min första gången där ja köpte den tänkte ja för ska kolla upp lite på min. Dels tanklocket som ploppar ut när man låser.. lite för tunt med färg på karossen på insidan av dörren... annars är ja grymt nöjd överlag med bilen. Ja valde orange fusion:) har endast sett en enda sån till hitills i trafiken

Re: Servicekostnad på Ceed GT-Line 140 hkr bensin ?

9
Guss skrev:Hej igen! Börjar närma sig service på min bil nu.. kollade upp där ja köpte bilen va servicen ligger på där. Service 1= 1900kr..service 2=3700... service 3=2100 samt service 4 (6000mils servicen) 4-5000kr. Servar min första gången där ja köpte den tänkte ja för ska kolla upp lite på min. Dels tanklocket som ploppar ut när man låser.. lite för tunt med färg på karossen på insidan av dörren... annars är ja grymt nöjd överlag med bilen. Ja valde orange fusion:) har endast sett en enda sån till hitills i trafiken
Hej! Återkom gärna om vad dom säger om tanklocket. Hos min återförsäljare ryckte dom bara på axlarna. Äh du kan väl fila lite i hålet där spärren ska in. Men blir det problem sedan så har du ingen garanti. Uselt enligt mig att Kia inte lyckas få till en sådan simpel grej. Passform o nya Ceed nädu!
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"