Annons

Laddlucka

1
Hej!

Laddluckan har blivit trög, gick väldigt snabbt och efter andra gången bokade jag tid på verkstaden för åtgärd. Laddade bilen hemma i garaget och när sambo tar ur laddkabeln ser han en spricka i luckan. Den har kommit under tiden bilen laddas för den var där inte när jag satte i laddkabeln. Sprickan sitter på kanten precis i höjd med den lilla pilen. Jag ska till verkstaden imorgon men när jag pratade med Kia i Uddevalla lät det på dem som att det skulle bli oerhört svårt få igenom på garantin. Jag kan inte förstå detta då enda förklaringen till att sprickan ens har uppstått är på grund av spänningar som uppstått efter att den blev trög. Det finns absolut inga tecken på någon yttre påverkan.

Någon som har mer erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsnig
Anna
Annons

Re: Laddlucka

2
Jag har ingen större erfarenhet, har bara laddat en gång när jag lånade en demobil för att testa min laddstation. Då blev jag chockad över vilket smäck luckan är. Plast som ser ut att gå sönder när som helst. Det lät som om luckan gick sönder där den öppnar sig och inte i gångjärnen. Antagligen har inpassningen i på gångjärnssidan förskjutits så att luckan ligger på åt andra hållet. Dålig lösning och skall självklart gå på garantin. Helst i form av ett byte till metall. Finns väl ingen tillverkare som skull välja plast till tanklockslucka.

Stå på dig!

Re: Laddlucka

5
HellboyElvis skrev:Skulle snarare vilja påstå att de allra flesta biltillverkare idag använder plast till tanklucka/ladduttagslucka...
Jag hyr ofta bil i kompaktsegmentet och får de mest olika märken och modeller. Tankar dem före återlämning. Om det är plast i luckorna så märks det inte. Demobilen står på laddning så fort den är tillbaka hos säljaren, så den luckan var öppnad ett antal gånger.

Nu skall ju luckan dels ha en snäpp-spärr (tryck in för att öppna), dels ett lås kopplat till bilens lås samt en mikrobrytare för att kolla att den är stängd. Gissar att det kan ha varit låskolven som tryckt på luckan och skapat sprickan. Har dock ännu ingen e-niro att kontrollera på (suck) om teorin stämmer.

Re: Laddlucka

6
AnnaJohansson skrev:Hej!

Laddluckan har blivit trög, gick väldigt snabbt och efter andra gången bokade jag tid på verkstaden för åtgärd. Laddade bilen hemma i garaget och när sambo tar ur laddkabeln ser han en spricka i luckan. Den har kommit under tiden bilen laddas för den var där inte när jag satte i laddkabeln. Sprickan sitter på kanten precis i höjd med den lilla pilen. Jag ska till verkstaden imorgon men när jag pratade med Kia i Uddevalla lät det på dem som att det skulle bli oerhört svårt få igenom på garantin. Jag kan inte förstå detta då enda förklaringen till att sprickan ens har uppstått är på grund av spänningar som uppstått efter att den blev trög. Det finns absolut inga tecken på någon yttre påverkan.

Någon som har mer erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsnig
Anna
Jag har en e-Niro där luckan knappt öppnade sig längre. Fick någon gång "bända" upp luckan med ett kreditkort. Inte för att den gick så trögt utan för att den bara inte öppnade tillräckligt. Tror att något i mekanismen lossnat. Gjorde service i samband med detta och då jag blev det tillrättat efter påpekande och nu öppnar den fint och löper lättare igen.

/Peter

Re: Laddlucka

7
Inget har lossnat, men den innersta biten av plasten på utvikningsarmen (som håller själva locket) expanderar i fukten och kylan. Åtgärd utföres på Kia-verkstad, det finns en bulletin för det.
1 mm av plasten på armen avlägsnas så att det går lätt igen.
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"