Annons

Re: Leveranstider för e-niro

21
Man kan ju alltid klaga på att leveranserna drar ut på tiden. Å andra sidan gör EU-reglerna att Kia prioriterar Europa. Tom oktober har 1279 e-niro registrerats i Sverige. Storbrittannien fick 800 bilar i tilldelning, varav ett antal levereras först i januari. En annan faktor att Sverige är gynnat i tilldelning är bidraget på 60.000 kr. Antagligen ger det lite möjlighet att lyfta priset. Sen bidrar det också att Kia är ett stort märke i Sverige.

I varje fall verkar Kia med tanke på efterfrågan och begagnatpriserna ha hamnat rejält fel i prissättningen. Man lyfte priset lite i slutet av februari, men kunde ha höjt betydligt mer sett i backspegeln. Antagligen sker en justering uppåt med årsmodell 2020 med några 10000.

Så jag får en elbil om två månader som får beröm i varje test. Tack Kia!
Annons

Re: Leveranstider för e-niro

22
Har varit i kontakt med Kia återförsäljare och det här var vad han skrev till mig idag. Dvs årsmodell 2020 verkar komma mycket snart, antagligen med appen som e-Soul redan fått?

Torvalla Bil Haninge:
Jag var i kontakt med Kia Support idag på morgonen och leveranstiden är ca 6 (till 7) månader för närvarande.

Dock finns inga bilar att beställa just nu då det nu tillverkas 2020-årsmodell och den blir mer utrustad och även något dyrare, men om man lägger order i slutet av November så beräknas leveranstiden till 6 månader.

Så vitt vi vet i dagsläget så blir det ett ”Face-lift” samt några nya funktioner enligt följande: UVO Connect och möjlighet till 3-fas laddning.

Re: Leveranstider för e-niro

23
Årsmodell 2020 är annonserad idag och kan beställas från början av december. Höjt pris med 32000 - 37000. Mindre ändringar som trefasladdning, UVO connect, större (bredare) skärm och uppdaterad instrumentpanel. Leverans första kvartalet 2020, vilket innebär 4 månaders (minst) leveranstid.

Låter inte som om nyheterna motsvarar prisökningen, det är nog mer en anpassning till efterfrågan, dvs man har tagit ut för lågt pris i förhållande till vad marknaden varit beredd att betala. Jag är nöjd med min beställning.

Re: Leveranstider för e-niro

25
ErikG skrev:
ErikG skrev:Registreringar av e-Niro hittills i Sverige. Blir intressant att se vad oktober, november och december slutar på.


2018 Nov 84
Dec 40
2019 Jan 175
Feb 163
Mars 296
April 174
Maj 140
Juni 91
Juli 18
Aug 32
Sept 86
Okt 104
Nov 63

Ser man på Google Maps sattelit verkar det vara rätt fullt i Wallhamn. Det verkar som om Kia inte tänker leverera ut bilarna till säljarna förrän efter årsskiftet. Med en kapacitet på 8-10 bilar per transportbil lär bilarna inte levereras till köpare förrän andra halvan av januari.

Re: Leveranstider för e-niro

26
ErikG skrev:
ErikG skrev:
ErikG skrev:Registreringar av e-Niro hittills i Sverige. Blir intressant att se vad oktober, november och december slutar på.


2018 Nov 84
Dec 40
2019 Jan 175
Feb 163
Mars 296
April 174
Maj 140
Juni 91
Juli 18
Aug 32
Sept 86
Okt 104
Nov 63

Ser man på Google Maps sattelit verkar det vara rätt fullt i Wallhamn. Det verkar som om Kia inte tänker leverera ut bilarna till säljarna förrän efter årsskiftet. Med en kapacitet på 8-10 bilar per transportbil lär bilarna inte levereras till köpare förrän andra halvan av januari.
Fast Googles satellitbilder kan du ju inte gå efter. Dom uppdateras jäkligt sporadiskt.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Leveranstider för e-niro

27
Varit i kontakt med säljaren. Bilen kommer nån gång i januari. Den är förregistrerad och har nummerplåt, så det som återstår är att frakta ut den och för säljaren att konditionera den. Samt förstås att överlämna den till mig! När den är inbokad på transport vet man inte just nu.

Kia har tagit in extrapersonal för att få ut alla bilar.

Gissningsvis 11 månaders väntetid. Fast å andra sidan till 47.000 kr lägre pris än vad som gäller nu. Kan inte tycka att uppdateringarna (UVO, bredare skärm, 3-fasladdning) är värt det, så på så sätt är jag inte missnöjd.

Re: Leveranstider för e-niro

29
Pokgai skrev:Beställde i veckan den nya modellen E-Niro, och enligt säljarn 6 månader leverans. Min känsla säger 8-9 månader? :D
8-9 månader kan nog vara realistiskt. Antagligen är Kia inte berett att köra repris på årets kaos med att skjuta på leveranserna till året efter. Det verkar finnas mängder med bilar i Wallhamn som man inte lyckas leverera ut, antagligen pga bristande transportkapacitet. Exempelvis e-niros tillverkade i augusti, i Sverige i oktober och har ännu inte nått köparen.

Man kan ju räkna med att alla e-niros faktiskt är beställda och har en köpare.

Kia frös nästan alla leveranser på hybrider och elbilar från oktober och framåt. Dessutom rullar det ju in andra beställda bilar hela tiden.

Är det nån som fått sin e-niro i år? Det är inte så många arbetsdagar kvar av januari. Kanske är man i kapp i slutet av februari. Eller mitten av mars.
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"