Annons

Partikelfilter bensinmotor

1
En lampa för varning om att partikelfilter behövde rengöras tändes på min bensinmotor??
Äkte till min lokala Kia verkstad och fråga vad händer?
Dom förstod ingenting utan fick ringa Kia supporten för verkstäder!

Enligt Kia har nu nya bilar partikelfilter även på bensin så dom sa att jag skulle köra motorväg en 20 minuter
Så skulle lampan släckas vilket stämde.

Hur gör man så detta inte upprepas?
Bilen drog mycket bensin men gick tillbaka när lampan släcktes.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Annons

Re: Partikelfilter bensinmotor

2
Classe skrev:En lampa för varning om att partikelfilter behövde rengöras tändes på min bensinmotor??
Äkte till min lokala Kia verkstad och fråga vad händer?
Dom förstod ingenting utan fick ringa Kia supporten för verkstäder!

Enligt Kia har nu nya bilar partikelfilter även på bensin så dom sa att jag skulle köra motorväg en 20 minuter
Så skulle lampan släckas vilket stämde.

Hur gör man så detta inte upprepas?
Bilen drog mycket bensin men gick tillbaka när lampan släcktes.
Undra om det både sitter katalysator och partikellfilter? Helt galet isf.

Re: Partikelfilter bensinmotor

3
Jodå,det kan tändas om man kör extremt korta sträckor ofta..Detta står i instruktionsbok,såg jag,när jag köpte min Rio-19 .. Det sitter nåt som kallas "Kanister",eller stavat med C..minns inte..det är nån slags burk..Man ska köra i en fart av 80 km/h i minst 40 minuter.tror jag det var,så man "sotar ur" systemet,enligt boken...

Re: Partikelfilter bensinmotor

4
fyramyra skrev:Jodå,det kan tändas om man kör extremt korta sträckor ofta..Detta står i instruktionsbok,såg jag,när jag köpte min Rio-19 .. Det sitter nåt som kallas "Kanister",eller stavat med C..minns inte..det är nån slags burk..Man ska köra i en fart av 80 km/h i minst 40 minuter.tror jag det var,så man "sotar ur" systemet,enligt boken...
Bensin partikellfiltret kallas GPF på Kia Ceed. Och tända lampan för varningen. Så skall man köra i 30min i en hastighet på 80 o över.

Re: Partikelfilter bensinmotor

6
Classe skrev:När började Kia ha partikelfilter på bensinmotorer eftersom inte verkstaden visste om det utan fick ringa sin support. Dom trodde precis som jag att bara dieselbilar hade det.
Vissa bensinmotorer i vissa bilmodeller har det sedan typ ett år tillbaka. Enbart bara dom som behöver ha det för att komma under gränserna för avgasvärde som har det
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Partikelfilter bensinmotor

7
FilipLyxell skrev:
Classe skrev:När började Kia ha partikelfilter på bensinmotorer eftersom inte verkstaden visste om det utan fick ringa sin support. Dom trodde precis som jag att bara dieselbilar hade det.
Vissa bensinmotorer i vissa bilmodeller har det sedan typ ett år tillbaka. Enbart bara dom som behöver ha det för att komma under gränserna för avgasvärde som har det

Tack för ett hjälpsamt svar!
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019

Re: Partikelfilter bensinmotor

8
Just det,Gaspo..GPF heter det,ja :) Den lampan tände sig förra vintern,just när jag körde förbi KIA-handlaren..Det var var runt nollan,och snöade blötsnö,som låg tjockt på bl.a. kännaren för kollisionsskydd,vilket handlaren hade koll på..bara att borsta bort,så funkade det igen :) Den lampan kan tändas när det blir.t.ex. blötsnö på kännaren,sa handlar´n..
Skriv svar

Återgå till "Rio"