Annons

Bara jag som upplever Nexen-däcken som usla?

1
Plockade ut en nästan ny Optima SW Plug-in härom veckan, och handlaren hade monterat på de medföljande vinterdäcken av modell Nexen WinGuard WinSpike. Däcken har bara gått en säsong och ser i mina amatörögon fräscha ut, med avseende på mönsterdjup och dubbutstick.

De bullrar förstås en hel del, eftersom det är dubbat, men vad som är värre är att de verkar såphala. Har kört 40-50 mil utan förbättring, så det handlar inte om att de är stela efter sommarförvaringen.

Framhjulen släpper redan vid ganska måttligt pådrag i lägre fart, och ABS:en drar igång (och man känner/hör att något däck låser) vid bestämd-men-långt-ifrån-panik-bromsning på blöt asfalt. I sidled har jag inte märkt av någon tendens till dåligt grepp.

Har någon annan upplevt samma?

Tänk om man skulle behöva bromsa hårt för att något faktiskt är i vägen, typ en älg eller ett barn? Lutar åt att jag skickar Nexen-däcken till återvinningen och köper en uppsättning vinterdäck av premiummärke istället. Om någon annan gjort samma "resa" och blivit nöjd med sina nya däck tar jag gärna emot tips på märke och modell.
Annons

Re: Bara jag som upplever Nexen-däcken som usla?

4
En uppdatering: har bytt ut Nexen-däcken mot Goodgoodyear ultragrip ice 2. Det blev ett grymt lyft! Mycket stadigare grepp på torr och våt asfalt, och så tysta förstås eftersom de saknar dubb. Riktigt tysta!

Enligt däckfirman var det nog fel på just dessa Nexen-däcken och inte nödvändigtvis en dålig modell, även om de inte hade så mycket erfarenhet av Nexen-däck. De var uttorkade i gummit och hade klibbat fast i fälgen så det krävdes två man för att få loss dem. Kanske har de varit på ett oseriöst däckhotell över sommaren och legat i solvarma containrar.

Re: Bara jag som upplever Nexen-däcken som usla?

8
Självklart kan man välja vilka däck som man vill, man behöver ju inte heller köpa dem hos bilhandlaren, sedan att de troligen har högre marginaler på vissa märken vilket gör att de föredrar att sälja just dessa, haft två Kia, valt vinterdäck, Michelin resp. Nokian till dessa. Försöker alltid hålla mig till premium däck. Senaste gången fick jag betala 1000kr mer för att få Nokian stället för Kumho.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"