Annons

Bilen går dåligt och låter konstigt

1
Hej,

Jag var ute och körde under helgen när jag plötsligt upptäcker att jag inte får någon respons när jag gasar. Det är som att bilen saktar in istället för att accelerera när jag trycker in gasen helt. Jag blev såklart direkt orolig och saktade in och körde in på en parkeringsficka efter vägen. Startade om bilen och kollade oljenivån och vattennivån men inget som var dåligt av. Jag har inte långt kvar till min destination så jag pyser iväg lite försiktigt och märker att jag knappt tar mig upp i hastighet. Den accelererar oerhört dåligt och långsamt och börjar nu höra att den låter helt annorlunda när jag gasar. Svårt att beskriva ljudet, men skulle säga att det låter som antingen något är tätt eller att det skulle kunna vara hål eller läckage någonstans. Utöver att jag knappt kommer upp i hastighet så märker jag att den inte kommer över 3000 i varvtal. Kan alltså inte varva ur den på någon växel. Om jag står still och gasar på 1:ans växel så hör man hur motorn liksom hackar när den kommer upp i varv. Är som att allt skakar.

Polaren har en sån obd läsare så vi pluggade i denna och fick upp en felkod, P2191. Kikat runt lite på nätet om denna och av vad jag begriper så låter det som att det skulle kunna ha o göra med luftmassemätare? Eller MAF sensor? Finns det ens det på min modell? Kör en cee'd_sw 1.6 CVVT Manuell, 125hk, 2010. Dock lyser ingen motorlampa i bilen.

En annan tanke kan väl vara bränslefilter eller bränslepump. Men skulle jag kunna köra alls om det beror på det? Jag kan köra med den men får knappt upp den i hastighet och vill inte köra med den alls då, ifall det förvärrar allt.

Är det någon här som haft samma problem, felkod? Vad tror ni kan vara orsaken?
Annons

Re: Bilen går dåligt och låter konstigt

2
Felkod P2191
System too lean at higher load.
Den går för snålt på högre belastning.
Möjliga orsaker:
*Luftläckage
*Bränsletryck
*PCV-ventil fastnat
*Smuts i insprutare

Skulle personligen börja med att kolla alla slangar och anslutningar, både på vacuumsidan och avgassidan. Därefter kolla bränsletrycket om allt föregående är OK.

Re: Bilen går dåligt och låter konstigt

3
HellboyElvis skrev:Felkod P2191
System too lean at higher load.
Den går för snålt på högre belastning.
Möjliga orsaker:
*Luftläckage
*Bränsletryck
*PCV-ventil fastnat
*Smuts i insprutare

Skulle personligen börja med att kolla alla slangar och anslutningar, både på vacuumsidan och avgassidan. Därefter kolla bränsletrycket om allt föregående är OK.
Tack för input. Ska försöka kolla detta själv innan jag väljer att lämna in den. Allt man kan kolla själv innan är ju vettigt att kika på. Är dock långt ifrån bilkunnig och van i sån miljö, så det lär bli spännande.

Re: Bilen går dåligt och låter konstigt

4
HellboyElvis skrev:Felkod P2191
System too lean at higher load.
Den går för snålt på högre belastning.
Möjliga orsaker:
*Luftläckage
*Bränsletryck
*PCV-ventil fastnat
*Smuts i insprutare

Skulle personligen börja med att kolla alla slangar och anslutningar, både på vacuumsidan och avgassidan. Därefter kolla bränsletrycket om allt föregående är OK.
Efter att ha kikat lite själv samt en vän har undersökt så lämnade jag in den på verkstad. De har nu kollat samtliga alternativ till denna felkod plus mycket annat utan att hitta felet. Inte ens motorlampan lyser, och ingen felkod dyker upp längre. Så jag antar att det hela slutar i att jag aldrig kommer få reda på vad orsaken är...

Re: Bilen går dåligt och låter konstigt

5
Hej,

Hade liknande på min Ceed. Gick dåligt över 2500varv och om jag inte släppte gasen så dog bilen. Ingen felkoder eller motorlampor som tändes.

Bytte bränslefiltret på ca 30min och sedan gick den som vanligt igen så om det var länge sedan det byttes så byt det, kostar typ 400:- och tar inte lång stund att byta...

// Anders

Re: Bilen går dåligt och låter konstigt

6
ers skrev:Hej,

Hade liknande på min Ceed. Gick dåligt över 2500varv och om jag inte släppte gasen så dog bilen. Ingen felkoder eller motorlampor som tändes.

Bytte bränslefiltret på ca 30min och sedan gick den som vanligt igen så om det var länge sedan det byttes så byt det, kostar typ 400:- och tar inte lång stund att byta...

// Anders
Hej!
Tack för ditt svar!
Intressant. Men var det en bensinare eller diesel? För på Kia sa dom att det inte ens är någon idé att kolla bränslefiltret om det är en bensinare. På en diesel verkar det vara vanligt dock.

Re: Bilen går dåligt och låter konstigt

7
olssonito skrev:
ers skrev:Hej,

Hade liknande på min Ceed. Gick dåligt över 2500varv och om jag inte släppte gasen så dog bilen. Ingen felkoder eller motorlampor som tändes.

Bytte bränslefiltret på ca 30min och sedan gick den som vanligt igen så om det var länge sedan det byttes så byt det, kostar typ 400:- och tar inte lång stund att byta...

// Anders
Hej!
Tack för ditt svar!
Intressant. Men var det en bensinare eller diesel? För på Kia sa dom att det inte ens är någon idé att kolla bränslefiltret om det är en bensinare. På en diesel verkar det vara vanligt dock.
Sorry, missade att du har en bensinare. Jag har en diesel...

Re: Bilen går dåligt och låter konstigt

8
ers skrev:
olssonito skrev:
ers skrev:Hej,

Hade liknande på min Ceed. Gick dåligt över 2500varv och om jag inte släppte gasen så dog bilen. Ingen felkoder eller motorlampor som tändes.

Bytte bränslefiltret på ca 30min och sedan gick den som vanligt igen så om det var länge sedan det byttes så byt det, kostar typ 400:- och tar inte lång stund att byta...

// Anders
Hej!
Tack för ditt svar!
Intressant. Men var det en bensinare eller diesel? För på Kia sa dom att det inte ens är någon idé att kolla bränslefiltret om det är en bensinare. På en diesel verkar det vara vanligt dock.
Sorry, missade att du har en bensinare. Jag har en diesel...
Ingen fara. Tack ändå för tipset :)
Skriv svar

Återgå till "Problem"