Annons
Annons

Re: Optima Plug-In & husvagn

2
Jag drar hästtransport med min Optima. Har haft Subaru innan och Subarun var i en annan liga. Optiman har en för klen motor och motorn får gå på fullvarv i uppförsbackar. Förbrukningen är trots det helt ok. Ligger mellan 1,0 och 1,2 L/mil med hästtransport.

Re: Optima Plug-In & husvagn

3
Hej,

Drog omkring på en 1500kg husvagn i sommar och den fungerar helt ok. Är lite störande att bilen gärna växlar ned i uppförsbackar för att få bättre drag från elmotorn, men det kan man lösa med att dra växelspaken åt vänster och köra "manuellt". Det finns kraft, så orken är det inget fel på. Däremot så dräneras batteriet iom att elmotorn få hjälpa till mer än utan husvagn kopplad. Så det går inte att spara batteriet till senare om man inte vill ligga och köra 60-70. HEV-läge och eco urkopplad är att rekommendera. EV är ingen mening förutom när man parkerar eller kryper omkring vilket i sig är rätt skönt inne på campingarna!

En annan fördel är att man laddar upp bilen fullt över natten på campingen, hade med mig en Chargeamp Ray som jag körde i 6A läge. Kunde man utnyttja el-driften till och från badplatser etc dagen efter.

Förbrukningen för mig lågrunt 1.2l/mil lite beroende på sträcka mellan campingarna. Hamnar man bakom en långtradare så kunde man ligga under 1l/mil... ger fin draghjälp när man låter adaptiva farthållaren ligga på 2 punkter :)

Re: Optima Plug-In & husvagn

4
Hej! Såg denna på nätet.
Kia Sorento 2.2 CRDI GT-Line Silky Sliver 2020
Polar 650 TR-LB Selected 2019

Före: Kia Sorento 2.2 Special Edition 2017
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2016 Uefa Edition automat Vit Metalliclack pearleffekt
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2012 Komfort Automat orange
Bilagor

Re: Optima Plug-In & husvagn

5
De sista meningarna summerar det bra ja.
Det är en Hybrid och inte en elbil.
Den har en lite klenare bensinmotor och ett litet batteri (jämfört med elbil).
En kompromiss helt enkelt.
Där man inte ska förvänta sig underverk från varken bränslemotordrift eller elmotordrift.

Re: Optima Plug-In & husvagn

6
HellboyElvis skrev:De sista meningarna summerar det bra ja.
Det är en Hybrid och inte en elbil.
Den har en lite klenare bensinmotor och ett litet batteri (jämfört med elbil).
En kompromiss helt enkelt.
Där man inte ska förvänta sig underverk från varken bränslemotordrift eller elmotordrift.
När jag ibland kör med släp så stänger jag av Eco-läge och då upplever jag att bilen växlar bättre.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"