Annons

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

31
Nannes skrev:Om man ligger i hybridläge och drar växelspaken till vänster så laddar den batteriet men det är lite si och så med funktionen. jag har laddat från 0 km till 25 km räckvidd men det var en lång körning. Ca 9 mil körde jag om jag minns rätt. Annars så försöker bilen hålla samma laddning i hybridläget.
Jag ska sälja min Optima Phev nu då jag beställt en Tesla 3. Efter att jag beställt den så kom dom där larmen om rostproblem på den bilen.
Får väl se hur det går med min nya bil om den rostar upp. ;-)
Du vet väl hur det brukar vara med USA bilar... rostburkar med bra drivlinor.
Annons

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

32
Har också nyligen beställt en Optima PHEV. Byter från en BMW 520d Xdrive Touring 2019 - så känns lite märkligt att byta åt det hållet. Men som någon fler nämnde här på forumet så blev jag heller aldrig riktigt överens med komfortstolarna i BMW'n samt det faktum att jag kunde inte välja på KIA när jag beställde BMW'n (Autoplan).

Räknar med att spara en rejäl slant att byta till Optiman dels pga lägre förmånsvärde men också givetvis lägre förbrukning samt det faktum att min arbetsgivare sponsrar med 1200 kr/månad om man väljer en miljöbil dvs just nu lägre än 60 g/km utsläpp (brutto ska sägas men ändå). Plus att BMW'n kostade lite mer...
Vet att jag kommer irritera mig på några saker redan såsom höger knä som kommer vila mot något hårt/vasst, kände det redan på provkörning, påminde mycket om V70 som jag hade förut där det var en vass kant på samma ställe. Men tror jag kommer vänja mig snabbt vid det. I övrigt så hoppas jag det kommer kännas bara bra speciellt bonusen att man bidrar till mindre miljöfarliga utsläpp när man kör. Plus hoppas det blir lite av en tävling att komma ner i förbrukning så man har lite att tänka på när man pendlar sina 7 mil.

Jag valde mellan Passat GTE och Optima Plug-in och Passaten gick möjligne lite bättre men jag tycker man satt bättre i Optiman, Passaten satt man så högt upp i även fast det var på lägsta möjliga. Kanske man har vant si lite vid BMW där man mer ligger ner och kör, men den är också lite för låg kan jag tycka ibland. Optiman var en lite mellanväg, lite lagom samt lårstöden var inte lika hårda i Optiman som i BMW 5-serien.

Jag blev onekligen lite överraskad att Optiman ens kan jämföras med BMW'n, men det kan den och även om BMW's byggkvalitet och finish är ruggigt hög så räcker dock Optima gott och väl till. Plus att man kan boka en lyxresa varje år för pengarna som blir över. Jag kollade först på Niro Plug-In men nä den gick bort när jag kom ut på motorvägen och kände att komforten och ljudnivån inte var ok. Tog sedan en tur med Optima Plug-In och blev som sagt överraskad så deras devis "Power to surprise" passar rätt väl in, även om de flesta motorjournalister verkar tycka annat när jag kollar på tester - är alla motorjournalister fd rallyförare och letar efter den perfekta rallybilen att åka med, begriper ibland inte hur de tänker.
Det som var svårast i valet tycker jag var färgen, valde mellan Gravity Blue och Aluminium silver - till slut blev det den blå färgen, med risk för att den är känslig för det mesta vad gäller smuts, repor etc. Men den såg lite mer elegant ut än ännu en grå/silver bil på vägarna...men den är iofs tacksam att dölja smuts den där Alu silver lacken...det är ju aldrig fel.

Förresten så är det Harman Kardon i båda bilarna men där slutar likheterna dvs vid namnet, versionen i BMW låter riktigt bra (och då finns även en ännu dyrare variant att välja till i den som heter Bowers & WIlkins) men även för mig som är hifi nörd så räcker Optimans H/K, men inte så mycket mer än så.

Jag får återkomma med rapport när jag haft Optiman ett tag om jag kommer sakna BMW'n eller inte. Ska väl tillägga att hade Volvo haft en laddhybrid exvis en V60 till rimligt pris så hade det blivit en sån sju dagar i veckan även om den så vore var 2000 kr dyrare per månad. Nu är den väl typ 5000 kr dyrare per månad. Men de tänker nog om så småningom annars får de problem att sälja bilar på sikt...
/Michael

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

33
Michael01 skrev:Har också nyligen beställt en Optima PHEV. Byter från en BMW 520d Xdrive Touring 2019 - så känns lite märkligt att byta åt det hållet. Men som någon fler nämnde här på forumet så blev jag heller aldrig riktigt överens med komfortstolarna i BMW'n samt det faktum att jag kunde inte välja på KIA när jag beställde BMW'n (Autoplan).

Räknar med att spara en rejäl slant att byta till Optiman dels pga lägre förmånsvärde men också givetvis lägre förbrukning samt det faktum att min arbetsgivare sponsrar med 1200 kr/månad om man väljer en miljöbil dvs just nu lägre än 60 g/km utsläpp (brutto ska sägas men ändå). Plus att BMW'n kostade lite mer...
Vet att jag kommer irritera mig på några saker redan såsom höger knä som kommer vila mot något hårt/vasst, kände det redan på provkörning, påminde mycket om V70 som jag hade förut där det var en vass kant på samma ställe. Men tror jag kommer vänja mig snabbt vid det. I övrigt så hoppas jag det kommer kännas bara bra speciellt bonusen att man bidrar till mindre miljöfarliga utsläpp när man kör. Plus hoppas det blir lite av en tävling att komma ner i förbrukning så man har lite att tänka på när man pendlar sina 7 mil.

Jag valde mellan Passat GTE och Optima Plug-in och Passaten gick möjligne lite bättre men jag tycker man satt bättre i Optiman, Passaten satt man så högt upp i även fast det var på lägsta möjliga. Kanske man har vant si lite vid BMW där man mer ligger ner och kör, men den är också lite för låg kan jag tycka ibland. Optiman var en lite mellanväg, lite lagom samt lårstöden var inte lika hårda i Optiman som i BMW 5-serien.

Jag blev onekligen lite överraskad att Optiman ens kan jämföras med BMW'n, men det kan den och även om BMW's byggkvalitet och finish är ruggigt hög så räcker dock Optima gott och väl till. Plus att man kan boka en lyxresa varje år för pengarna som blir över. Jag kollade först på Niro Plug-In men nä den gick bort när jag kom ut på motorvägen och kände att komforten och ljudnivån inte var ok. Tog sedan en tur med Optima Plug-In och blev som sagt överraskad så deras devis "Power to surprise" passar rätt väl in, även om de flesta motorjournalister verkar tycka annat när jag kollar på tester - är alla motorjournalister fd rallyförare och letar efter den perfekta rallybilen att åka med, begriper ibland inte hur de tänker.
Det som var svårast i valet tycker jag var färgen, valde mellan Gravity Blue och Aluminium silver - till slut blev det den blå färgen, med risk för att den är känslig för det mesta vad gäller smuts, repor etc. Men den såg lite mer elegant ut än ännu en grå/silver bil på vägarna...men den är iofs tacksam att dölja smuts den där Alu silver lacken...det är ju aldrig fel.

Förresten så är det Harman Kardon i båda bilarna men där slutar likheterna dvs vid namnet, versionen i BMW låter riktigt bra (och då finns även en ännu dyrare variant att välja till i den som heter Bowers & WIlkins) men även för mig som är hifi nörd så räcker Optimans H/K, men inte så mycket mer än så.

Jag får återkomma med rapport när jag haft Optiman ett tag om jag kommer sakna BMW'n eller inte. Ska väl tillägga att hade Volvo haft en laddhybrid exvis en V60 till rimligt pris så hade det blivit en sån sju dagar i veckan även om den så vore var 2000 kr dyrare per månad. Nu är den väl typ 5000 kr dyrare per månad. Men de tänker nog om så småningom annars får de problem att sälja bilar på sikt...
/Michael
Jisses kan inte kosta dig många kronor att ha Kia’n.

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

34
Jodå, det räcker till. Men det blir lite mer normalhöga bilutgifter framöver....men bil kommer aldrig bli en vidare bra investering, det vet man...

Förresten - kan man montera in en Burmester i Kian, finns det nåt sånt paket eller var det bara ironi? Det Burmester som sitter i Mercedes E220 är väl ok men inget supersystem...det heller...

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

38
Nu har jag kört min bil i närmare 300 mil och har varken laddmöjligheter hemma eller på jobb. Blir till att ladda på köpcentrum och dylikt.
Är ändå rätt imponerad av förbrukningen, snittar 4.2 för tillfället.

Har kommit fram till att lägst förbrukning får man om man kör EV vid hastigheter under 70 km/h och HEV över detta.

Hoppas på laddning hemma så man kan komma lägre i förbrukning. I övrigt är jag mycket nöjd med bilen. Mindre saker man stör sig på men med tanke på hur mycket man får för pengarna är det inget att klaga på.
Kia Optima 2019 / Sportswagon Advance Plus 2

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

39
Jag kan bara hålla med ovanstående, har kört 400 mil snart på någon månad och det är ju nästan beroendeframkallande att köra en Optima. Jag pendlar Uppsala-Sthlm (7.5 mil enkel resa) och landar på ganska precis 2.0 utan att försöka köra speciellt lugnt. Då laddar jag hemma och sedan även på jobbet. Jag tycker den går tyst och väldigt mjukt på bra väg (bytte till Goodyear vinterdäck och de var betydligt trevligare än Nexen sommardäck som var med i leveransen, kommer kanske byta Nexen till Goodyear sommardäck också till våren...). Sedan sitter iallafall jag bättre i denna än i BMW 5-serie med komfortstolar samt den adaptiva farthållaren är bättre (den används flitigt när man pendlar..).
Stereon är helt ok, automatvxl sköter sig bra, automatisk baklucka uppskattas väldigt, flera gånger man haft händerna fulla med matkassar, trevlig funktion. Större och rymligare i baksätet än BMW 5 serie som iofs var rätt trång för sin klass. En skillnad i mitt körsätt är att förut körde jag alltid i vänstra filen i ca 130-140 km/h (för fort jag veet men det var bilens fel..) medan nu är jag helt ok med att köra 115 km/h och glider fint fram i höger fil, kör om någon bil då och då som inte håller rätt tempo.

Jag kan så här långt bara rekommendera Optiman som en väldigt trevlig bil, jag hoppas det håller i sig men gissar att det blir lite mer förbrukning under vinterhalvåret. Samt lite oklart hur den går i vinterväglaget. Roligt att bli positivt överaskad av en produkt så här, innan köp var man ju lite fundersam, man får vad man betalar för liksom men nä, den känslan har man inte alls. Mer att de har löst mycket på ett smart sätt och lagt pengarna på rätt ställen i bilen. Sen ska ju sägas, det är ju ingen budgetbil, ca 350.000,00 kr netto, men som förmånsbil blir den billig på riktigt, så är det. Om ett par år kommer den ju ut på andrahandsmarknaden och då får någon fler nytta av detta köp samt nybilsgaranti i fyra-fem år till.....
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"