Annons

Soppatorsk?

1
En hypotetisk fråga:
Jag har en Niro PHEV på ingående om två veckor, och har en fundering. Om man har absolut tomt
i bensintanken, kommer bilen att gå att köra ändå? Eller kräver den att bensinmotorn är med? Jag bor
så att jag skulle kunna åka och handla, fram och åter, inom de 55 km som batteriet räcker till.
Annons

Re: Soppatorsk?

3
Den startar bara bensinmotorn om man trycker på gasen för mycket eller om det är kallt så klimatanläggningen behöver värme att jobba med.
Ska jag bara åka kort till butiken trycker jag på off på klimatanläggningen så startar inte bensinmotorn alls, det hinner ju i alla fall inte bli varmt i bilen och jag har ytterkläder på mig. blir det immigt kan man starta klimat 10 sekunder för att blåsa rent och stänga av den sen så hinner inte motorn starta.

Re: Soppatorsk?

4
pegee skrev:En hypotetisk fråga:
Jag har en Niro PHEV på ingående om två veckor, och har en fundering. Om man har absolut tomt
i bensintanken, kommer bilen att gå att köra ändå? Eller kräver den att bensinmotorn är med? Jag bor
så att jag skulle kunna åka och handla, fram och åter, inom de 55 km som batteriet räcker till.

Du kommer troligtvis få ett felmeddelande att bensinen är slut, jag hade för dryg månad sedan fel på en givare på bensinmotorn vilket gjorde att bensinmotorn inte kunde startas. Jag körde med detta i över en vecka innan verkstan hade fått in rätt givare och kunde byta

Re: Soppatorsk?

5
Ara skrev:Den startar bara bensinmotorn om man trycker på gasen för mycket eller om det är kallt så klimatanläggningen behöver värme att jobba med.
Ska jag bara åka kort till butiken trycker jag på off på klimatanläggningen så startar inte bensinmotorn alls, det hinner ju i alla fall inte bli varmt i bilen och jag har ytterkläder på mig. blir det immigt kan man starta klimat 10 sekunder för att blåsa rent och stänga av den sen så hinner inte motorn starta.
Ja och nej, den gör små kontroller titt som tätt i början av färden (0-2 km) om hybridsystemet är i funktion. Finns det då ingen bensin så kan inte motorn startas och man får då motorlampa tänd samt hybridfel med triangel och högt ljud från instrument som ber dig stanna och stänga av motorn.
Detta får man 2-3 gånger i färdens början. Sedan gick det alldeles utmärkt att köra sträckan som el driften hade i batteriet

Självklart utan klimatanläggning men med stols och rattvärme om så behövdes. Självklart gick det starta klimatanläggningen som du skriver 10-15 sekunder för att få bort imma om det började bildas
Egen erfarenhet när min bensinmotor ej fungerade för dryg månad sedan
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"