Annons

Köpråd Optima sw plug in

1
Hej,

Är på jakt efter en ny tjänstebil och har snöat in på optiman efter att ha provkört.

Valet står mellan denna och en 330e men fast att jag är bmwbiten så går det inte att komma ifrån att optiman är riktigt prisvärd och dessutom kombi.

Jag är dock lite osäker på vinteregenskaperna när den är framhjulsdriven och tunga batterier bak


Vad är er upplevelse? Vad tycker ni är hiss/diss med denna bilen?

Mvh
Annons

Re: Köpråd Optima sw plug in

2
Hej,

Jag har kört min Optima PHEV -18 i snart 2 år och tycker den uppför sig mycket bra på vinterväglag. Den kanske inte är lika rock-solid som min förra V70 men den uppför sig som den ska och känns inte tung bak. Det enda som jag egentligen stör mig på är att det inte finns något värmepaket på el när man kör korta svängar och har batteri så det räcker och blir över. Långfärd är det inga problem och det är inte några större problem att hålla sig under 0.6l/mil även på 50mil+ resor. Jag har ett snitt på nu 6000mil på 0.37l/mil, då pendlar jag till jobbet om 4 mil enkel.

Som tjänstebil och med förmånsvärde hittar du ingen billigare bil i den storleksklassen med den utrustningen. Man blir nästan lite bortskämd :)

Re: Köpråd Optima sw plug in

3
Jag tror en del beror på vilka däck man har om man upplever den som bra eller dålig i vinterväglag, Kia återförsäljarna levererar gärna Kumho, vilket jag anser inte duger till våra svenska förhållanden. Jag har Nokian Hakkapeliitta dubbfria på min och upplever den som okej.

Re: Köpråd Optima sw plug in

4
Bra synpunkt och nånting som är viktigare, bra vinterdäck! Jag kör också på Nokian Hakkapeliitta, fast dubbade, och nåt som jag skulle ha. La om 17" fälgarna som följer med till Nokian vinter och skaffade 18" sommar ist. Har hört flera som fått sina vinterdäck levererade med Kumho och kör fast överallt och skyller det på bilen.

Re: Köpråd Optima sw plug in

5
Jag skulle välja en Kia Optima SW Plug In. Jag har kört BMW 520d Touring X-drive 2019 de senaste 7 månaderna och ärligt talat förstår jag att BMW ägare har dåligt rykte, BMW som bil vill gasas och köra om medtrafikanter i vänster fil på motorväg, oavsett vad man själv vill. BMW som bil blir närmast nervös av att ligga i höger fil och köras lagligt. Jag har åkt på böter för fortkörning pga detta, man upplever inte att det går särskilt fort och det i sig är farligt rentav. Jag ligger mycket hellre i höger fil och upplever harmoni och avslappnad bilkörning där bilen går stadigt rakt fram vilket Audi, Volvo, Mercedes etc gärna gör, än detta nervösa rattande, tyvärr jag gillar det inte alls, man får nästan kramp i handlederna för att hålla emot det nervösa rattandet på BMW. Sen är det sätena också, trots att man la ut nästan 40.000 kr extra för komfortsäten så är de så osköna efter 7 månaders pendlande, börja få rejält ont. Har aldrig haft problem förut med någon annan bil vad gäller säten och då haft Audi, Volvo etc. Så jag slår ett slag för Kia Optima. Tänk bara på alla overhead kostnader som BMW har med dessa lyxiga bilhallar etc. Vill du verkligen sponsra deras onödigt påkostade bilhallar, nä usch vem vill det. Sen är bilens finnish både interiört och exteriört oklanderligt, jisses så bra infotainment och snygga interiörer de gör. Men är det värt de extra pengarna, nä det tycker jag nog inte. Lycka till med bilvalet. (från en som just valt Kia Optima SW Plug-in som levereras inom någon vecka...). PS om du har is i magen så kommer även Skoda Superb som laddhybrid efter nyår, går att beställa nu men börjar levereras efter årsskiftet 2019/20, om du vill ha mer huvudbry.... Men jag har svårt för Möller i Uppsala, så för min del går den bort pga det.

Re: Köpråd Optima sw plug in

6
Jag läste i tester och här på forumet om att stolarna i Optiman skulle vara väldigt bra och sköna innan jag bestämde mig för Optima. Tyvärr kan jag inte hålla med om det. Får ofta träsmak efter en timmes körning. Saknar tygstolarna i min Subaru Outback där man sällan fick träsmak vid långkörning. Antar att det är skinnsätena som gör stolarna lite hårdare och mindre bekväma.

Jag upplever också drivlinan lite ryckig och ger ojämn kraft när bilen går i HEV-läge (bensinmotor och elmotor). Vid enbart elmotor är kraften jämn och fin.

Re: Köpråd Optima sw plug in

7
Tack för alla svar, blev en 330e oavsett då jag fick ett riktigt bra pris och bra inbyte på den jag hade.

Hade bara stereon varit som Harman Kardon i bmw samt lite rappare gång så hade det inte varit något att fundera på. KIA har verkligen kommit upp sig och det är inte omöjligt att det blir en nästa gång det är dags att byta.

Re: Köpråd Optima sw plug in

8
Nibe skrev:Jag tror en del beror på vilka däck man har om man upplever den som bra eller dålig i vinterväglag, Kia återförsäljarna levererar gärna Kumho, vilket jag anser inte duger till våra svenska förhållanden. Jag har Nokian Hakkapeliitta dubbfria på min och upplever den som okej.
I Sverige om du bor ovanför Smygehuk så bör man köra dubbat. Just saying. Vi har is i Sverige. Om alla skulle köra på dubbat så skulle vi nog rädda minst ett liv varje år. Det kan det väl vara värt? Ett helt liv. Tänk er. Bara ett enda liv.

Re: Köpråd Optima sw plug in

9
Mäc skrev:Jag läste i tester och här på forumet om att stolarna i Optiman skulle vara väldigt bra och sköna innan jag bestämde mig för Optima. Tyvärr kan jag inte hålla med om det. Får ofta träsmak efter en timmes körning. Saknar tygstolarna i min Subaru Outback där man sällan fick träsmak vid långkörning. Antar att det är skinnsätena som gör stolarna lite hårdare och mindre bekväma.

Jag upplever också drivlinan lite ryckig och ger ojämn kraft när bilen går i HEV-läge (bensinmotor och elmotor). Vid enbart elmotor är kraften jämn och fin.
Nej. Stolarna är undermåliga. Men min tidigare bil var en Volvo och de sätena har jag hört håller yppersta topp-kvalitet. Det går nästan inte att få skönare. Med det sagt så uppskattar jag faktiskt de perforerade skinnsätena på sommaren. Trodde inte att det skulle hjälpa men riktigt varma sommardagar och långkörningar är det behagligt med den funktionen att det kan komma kalluft ur de där perforeringarna. Mycket behagligt faktiskt! Så, även om stolarna känns som en kyrkbänk efter en lång körning så finns det uppsidor även här. Men det kostar extra som allt annat.

Men överlag: väldigt, väldigt bra bil för många av oss! Jag köpte en fullutrustad 2018 på 2700 mil förra året för 310 000 kronor förra året och ja. Säg vad den Volvo hade kostat som skulle ha samma utrustning som en Kia i fullutrustat utförande. 500 000? Om den ens fanns då? Kia har ju typ superenkla paket. typ 1 och 2. Sedan finns det liksom inte mer. Fan, på Volvo kan man ju välja färg på växelspaksknoppen för extra pengar. Volvo är en lyxbil idag. Folk kommer att fatta detta! Kia är nya folkbilen!

När jag flyttade till min gata stod det fyra Volvo-bilar på lite olika ställen i kvarteret. Alla är borta. Det står Kia precis överallt. Det måste betyda något! De-gör-bra-bilar!
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"