Annons

Dct-låda Kia ceed crdi GT line -16

1
Är det någon mer som upplever ryckig gång när man ligger och kör på jämn och låg gas på landsväg precis som den inte kan bestämma sig för om den vill koppla ur eller ligga i d läge , Plus att kopplingen slirar vid omkörning vid växling mellan växlarna 5-7 för att sedan hugga. Bilen har gått 2300mil och sådana problem ”bör” inte finnas på så låga mil kan man tycka.
Annons

Re: Dct-låda Kia ceed crdi GT line -16

2
Hej. Jag har ingen erfaring med kia sin dubbelclutch koppling men det er sant att detta inte skal hända. Det billigaste alternativet jag kan hitta på oavsett att detta är alt for tidlig är å bytta olje i lådan och höra om kia kan läsa in software till lådan på nytt. Det samma har hänt med min Ccrosser precis som du beskriver bara mellan 5e och 6e gir. Fick en prisförslåg från Citroën på 89000sek men byttade olje och filter och bilen kör fortsatt.

Re: Dct-låda Kia ceed crdi GT line -16

3
Hade samma problem, på min Dct- crdi gt-15 (7000 mil) fick aldrig se papper på vad de gjorde men de bytte grejer, uppdaterade programvara. Tog ca tre veckor eftersom de behövde experthjälp från ”huvudkontoret”, gick på garanti vilket jag är glad för eftersom jag fick intryck av att det kostade en slant.

När jag fick tillbaka bilen var den precis samma som innan, kändes som kopplingen tog tag och släppte, framförallt mellan växel 5-7 i runt 80 km/h. Blev sne och kontaktade Kia vid upprepade tillfällen. De ville att jag skulle undersöka när och hur problemet uppstod. När jag kört ca 300 mil försvann problemet, nu ca 650 mil efter reparation funkar allt fint.
Skriv svar

Återgå till "Problem"