Annons

Rimlig kompensation vid felbokad och försenad skadeservice

1
Lämnade in bilen i fredags för att fixa bucklade sidan efter att ha väntat sen februari. Arbetet går på vagnskadegarantin. Nu får jag höra att några delar inte kommer förrän i oktober!?! Tröskeln är restnoterad.
I onsdags när jag ringde och planerade logistiken var allt klart och det var bara att komma in med bilen. Dessutom ringde jag i juni för att bekräfta inbokat datum, jag frågade uttryckligen om alla delar fanns och fick ja till svar.
Hur mycket ska jag bråka nu tycker ni?
Chefen på verkstan sträcker sig till fylla upp tanken, kanske värt 600kr. Känns som en förolämpning...
Jag å min sida är rejält sur, har anpassat hela semestern efter deras bokning, dom skulle haft bilen 17-29juli. Dessutom har jag åkt 20 mil t&r för att lämna bilen. Bara för att få beskedet: "Vi är hemskt ledsna, men du kan hämta bilen nu. Nä, vi kan inte ge dig någon kompensation. Vi bokar in dig i november."
Verkstan skyller ifrån sig på generalagenten. Men jag tycker det vore rimligt att kolla att delarna finns i lager. Enligt deras rutiner beställer dom 2-5 dagar i förväg. Det var trots allt 25 delar på plocklistan och arbetet är värderat till 98'000.
Vad är en rimlig kompensation?
Och än viktigare, hur argumenterar jag för att få det?
Tacksam för svar
/Jepis
Kia Optima ladd-hybrid 2017
4000mil
GÄVLE

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid
Annons

Re: Rimlig kompensation vid felbokad och försenad skadeservice

2
Förstår att du är väldigt sur, minst sagt. Jag hade blivit vrålarg. Jag skulle inte ta någon mer diskussion med verkstaden just nu, tror inte att du kommer så mycket längre där, i bästa fall kanske en tusenlapp eller så. Men din händelse är värd mycket mer.

Jag skulle i stället leta upp sälj- eller marknadsansvarig hos generalagenten i Sverige och ringa honom/henne. Alltid bäst att ringa i st f att mejla. Om du inte hittar något tfnnummer kan du mejla. Om din historia sprids är det verkligen badwill för Kia, generellt.

Jag skulle berätta hela historien och om din semesterplanering och allt runt omkring, ta god tid på dig. Och vara så upprörd och förbannad som jag antar att du är. Skriv ner ett litet "kom-i-håg" manus som du kan utgå ifrån. Personen ska verkligen förstå att du är ordentligt missbelåten och arg. Har du någon mejlväxling med verkstaden?

Jag brukar alltid gå högre upp när jag är missbelåten, brukar ge bra resultat. De har större mandat och kan se händelsen i ett större perspektiv. Verkstaden ser bara sina egna intäkter och kostnader och de har säkert fullt upp m t p hur bra Kia säljer numera. De "tjänar" inget extra på att ge dig ersättning, det kommer en ny kund nästa dag. Marknadschefen borde se att det har begåtts ett stort misstag och att det är viktigt att du blir nöjd för att inte sprida badwill.

Kan vara svårt att hitta rätt person, kräver lite detektivarbete och ringande, men här är ett första tips att börja leta:
https://www.kia.com/se/om-kia/nyheter-o ... act_people
https://www.allabolag.se/5566188545/adresser (tfn-numret till växeln, fråga efter säljchef/marknadschef, eller VD, ge dig inte förrän du fått prata med någon ansvarig)

Ersättningsnivå? Med tanke på att du planerat semester utifrån reparationen och strulet runt om kring skulle jag begära 10.000 kr, minst.

Lycka till, återkoppla gärna!

Re: Rimlig kompensation vid felbokad och försenad skadeservice

3
Uppdatering:
Efter många turer, jag fick tag i chef för verkstan och försäljningschef för Kia i Gävle, men snacka aldrig med nån centralt.
Dom har jagat fram delarna, så ny tid bokad i augusti. Kontant ersättning var inte möjligt att ordna, men till slut klämde de ur sig en in och utvändig helrekond och en tank bensin.
Får nöja mig med det.
Det som förvånade mig var oviljan att ta eget ansvar, dom skyllde bara på generalagenten och sa att dom inte kunde göra någonting. Märkligt också att dom inte har nåt goodwill konto för att bara lösa såna här problem som förmodligen uppkommer då och då, utan att dom la så mycket energi på att försöka få problemet att bli mitt och därmed skapa en missnöjd kund...
Nåja, nu är det avslutat hoppas jag.

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Rimlig kompensation vid felbokad och försenad skadeservice

4
Bra att du låg på och du fick en viss kompensation. Blir det problem igen, begär en kostnadsfri service för nästa gång det är dags.

Håller med, märkligt att de inte tar större ansvar. Tänker på när VW expanderade stort under 70/80/90-talen, då hängde inte verkstäderna med. Och vad blev resultatet - jo, VW-verkstäderna röstades fram som de absolut sämsta verkstäderna i säkert tjugo år. Kia har ju chansen nu, med sin 7 åriga garanti och många intressanta bilmodeller, att växa vidare i Sverige. Alla bilar och verkstäder har problem, det gäller bara att sköta det på ett bra sätt så kommer kunderna tillbaka.

Hoppas det löser sig nu i augusti.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"