Annons

Första garantireparation redan efter 500 mil

1
Ja då var det dags att känna pulsen på garantihanteringen för första gången.

Jag har haft mycket kraftiga vibrationer vid inbromsning. Ratten och framvagnen skakar ordentligt. Märks inte med handbromsen.

Bokningen gjordes redan 9 juli till dagens datum, 18 juli. Jag meddelade kundmottagningen vid bokningen (en av de största återförsäljarna) att det garanterat är skeva bromsbelägg och godset har slagit sig vilket också kommer resultera i att klossar inte har full anläggningsyta och slitit ned sig snett. Detta står även i bokningsbekräftelsen.

Idag 18 juli lämnade jag in bilen på morgonen. Får höra på på plats av kundavdelningen att den ska vara klar under dagen. Jag ber dem samtidigt kontrollera med avdelningen för reservdelar om delar för bytet finns på lager. Det kontrolleras och efter en stund konstateras det att delar inte finns. Jag svarar då att då blir bilen inte klar idag. Nej det stämmer får jag till besked. Jag nekas även lånebil.

Blir uppringd efter två timmar där man säger att bromsskivor och klossar är slitna. Man frågar om jag godkänner jobbet som jag själv måste bekosta. Jag bestrider och säger att jag inte tänker betala. Jag säger att det är en ny bil och att godset har slagit sig vilket resulterat i skeva bromsskivor och slitna klossar som följd. Kundmottagningen hänvisar mig till min säljare och säger att jag får ta det med säljaren. Vidare säger jag att det kommer inte att ske då det är en ny bil och det är en garantireparation. Jag får besked från kundmottagningen att det ska kontrolleras internt och att jag ska få återkoppling. Efter 5 minuter blir jag uppringd och får beskedet att det är en garantireparation. Nya skivor och klossar ska beställas men tid finns först i mitten av nästa vecka. Den trasiga bilen är jag däremot välkommen att hämta.

När jag besöker återförsäljaren på nytt för att hämta bilen blir jag informerad om kostnaden och felsökningen. Bestrider återigen och säger att det är en garantireparation och att jag även blivit informerad detta över telefon. Det sägs även att bromsskivor inte är ett garantiärende. När jag fortsätter stå på mig konstateras det att det är ett garantiärende (för att bilen är ny).

Här står jag då i mitten av semestern med en ny obrukbar bil eftersom en ny verkstadstid skulle bokas plus beställning av reservdelar och utan lånebil.

Jag blir faktist lite smått irriterad. Jag kommer aldrig handla bil av samma återförsäljare igen. Lustigt hur en situation kan förändras så snabbt från en oklanderlig försäljningsprocess med nöjd kund till missnöjd kund. Situationen hade så enkelt kunnat räddas genom exempelvis:

1. Ha delar på lager enligt orderbekräftelsen
2. Ge mig en reparationstid omgående
3. Ge mig en lånebil

Som grädde på moset uppmanas jag dessutom att köra en bil med skeva bromsskivor i och med att bilen skulle hämtas. Vidare tycker jag det är lite konstigt att jag själv ska ställa följdfrågor för att redan på plats kunna konstatera att reservdelar inte finns.
Annons

Re: Första garantireparation redan efter 500 mil

2
KDJ skrev:Ja då var det dags att känna pulsen på garantihanteringen för första gången.

Jag har haft mycket kraftiga vibrationer vid inbromsning. Ratten och framvagnen skakar ordentligt. Märks inte med handbromsen.

Bokningen gjordes redan 9 juli till dagens datum, 18 juli. Jag meddelade kundmottagningen vid bokningen (en av de största återförsäljarna) att det garanterat är skeva bromsbelägg och godset har slagit sig vilket också kommer resultera i att klossar inte har full anläggningsyta och slitit ned sig snett. Detta står även i bokningsbekräftelsen.

Idag 18 juli lämnade jag in bilen på morgonen. Får höra på på plats av kundavdelningen att den ska vara klar under dagen. Jag ber dem samtidigt kontrollera med avdelningen för reservdelar om delar för bytet finns på lager. Det kontrolleras och efter en stund konstateras det att delar inte finns. Jag svarar då att då blir bilen inte klar idag. Nej det stämmer får jag till besked. Jag nekas även lånebil.

Blir uppringd efter två timmar där man säger att bromsskivor och klossar är slitna. Man frågar om jag godkänner jobbet som jag själv måste bekosta. Jag bestrider och säger att jag inte tänker betala. Jag säger att det är en ny bil och att godset har slagit sig vilket resulterat i skeva bromsskivor och slitna klossar som följd. Kundmottagningen hänvisar mig till min säljare och säger att jag får ta det med säljaren. Vidare säger jag att det kommer inte att ske då det är en ny bil och det är en garantireparation. Jag får besked från kundmottagningen att det ska kontrolleras internt och att jag ska få återkoppling. Efter 5 minuter blir jag uppringd och får beskedet att det är en garantireparation. Nya skivor och klossar ska beställas men tid finns först i mitten av nästa vecka. Den trasiga bilen är jag däremot välkommen att hämta.

När jag besöker återförsäljaren på nytt för att hämta bilen blir jag informerad om kostnaden och felsökningen. Bestrider återigen och säger att det är en garantireparation och att jag även blivit informerad detta över telefon. Det sägs även att bromsskivor inte är ett garantiärende. När jag fortsätter stå på mig konstateras det att det är ett garantiärende (för att bilen är ny).

Här står jag då i mitten av semestern med en ny obrukbar bil eftersom en ny verkstadstid skulle bokas plus beställning av reservdelar och utan lånebil.

Jag blir faktist lite smått irriterad. Jag kommer aldrig handla bil av samma återförsäljare igen. Lustigt hur en situation kan förändras så snabbt från en oklanderlig försäljningsprocess med nöjd kund till missnöjd kund. Situationen hade så enkelt kunnat räddas genom exempelvis:

1. Ha delar på lager enligt orderbekräftelsen
2. Ge mig en reparationstid omgående
3. Ge mig en lånebil

Som grädde på moset uppmanas jag dessutom att köra en bil med skeva bromsskivor i och med att bilen skulle hämtas. Vidare tycker jag det är lite konstigt att jag själv ska ställa följdfrågor för att redan på plats kunna konstatera att reservdelar inte finns.
Att dom ens har mage att försöka pracka på dig kostnaden. Slitna skivor och klossar efter 500mil!! Det e ju så uppenbart att klossar och skivor har missat kvalitetskontrollen.
Usch va trött man blir på sådana ÅF.
Förstår att du är fly förbannad.

Re: Första garantireparation redan efter 500 mil

4
anbr skrev:Du skrev: En av dom största återförsäljarna.
... är det Hedin Bil ?
Det är korrekt! Jag utelämnade den informationen medvetet eftersom jag även kontaktat ansvarig säljare och tänkte att situationen kanske skulle kunna räddas den vägen. Har inte fått något svar därifrån och då kan jag lika gärna dela med mig av mina erfarenheter. Nej det är verkligen trist. Efter mitt serviceavtal löpt ut får någon annan ta hand om framtida servicearbeten. Även framtida inbyte och nyförsäljning.

Re: Första garantireparation redan efter 500 mil

5
KDJ skrev:
anbr skrev:Du skrev: En av dom största återförsäljarna.
... är det Hedin Bil ?
Det är korrekt! Jag utelämnade den informationen medvetet eftersom jag även kontaktat ansvarig säljare och tänkte att situationen kanske skulle kunna räddas den vägen. Har inte fått något svar därifrån och då kan jag lika gärna dela med mig av mina erfarenheter. Nej det är verkligen trist. Efter mitt serviceavtal löpt ut får någon annan ta hand om framtida servicearbeten. Även framtida inbyte och nyförsäljning.

En gång Hedin bil i Akalla aldrig mer!
Blev KC motor denna gång. Men dom ingår numera i Hedin bil dom med.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019

Re: Första garantireparation redan efter 500 mil

6
Classe skrev:
KDJ skrev:
anbr skrev:Du skrev: En av dom största återförsäljarna.
... är det Hedin Bil ?
Det är korrekt! Jag utelämnade den informationen medvetet eftersom jag även kontaktat ansvarig säljare och tänkte att situationen kanske skulle kunna räddas den vägen. Har inte fått något svar därifrån och då kan jag lika gärna dela med mig av mina erfarenheter. Nej det är verkligen trist. Efter mitt serviceavtal löpt ut får någon annan ta hand om framtida servicearbeten. Även framtida inbyte och nyförsäljning.

En gång Hedin bil i Akalla aldrig mer!
Blev KC motor denna gång. Men dom ingår numera i Hedin bil dom med.
Handlade av Hedin i Ljungby, kommer heller aldrig att ske igen. De försökte få mig att betala allt och dessutom bytte de delar som jag inte bett om eller gett klartecken för!

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Re: Första garantireparation redan efter 500 mil

7
iDrewn skrev:
Classe skrev:
KDJ skrev:
Det är korrekt! Jag utelämnade den informationen medvetet eftersom jag även kontaktat ansvarig säljare och tänkte att situationen kanske skulle kunna räddas den vägen. Har inte fått något svar därifrån och då kan jag lika gärna dela med mig av mina erfarenheter. Nej det är verkligen trist. Efter mitt serviceavtal löpt ut får någon annan ta hand om framtida servicearbeten. Även framtida inbyte och nyförsäljning.

En gång Hedin bil i Akalla aldrig mer!
Blev KC motor denna gång. Men dom ingår numera i Hedin bil dom med.
Handlade av Hedin i Ljungby, kommer heller aldrig att ske igen. De försökte få mig att betala allt och dessutom bytte de delar som jag inte bett om eller gett klartecken för!

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Jag har varit hos Hedin bil i Segeltorp och Akalla för att titta och provköra bilar. Mina erfarenheter av deras säljare har gjort att jag köpt bilarna på andra ställen. Sen har de dåligt rykte av service.

Har kört service hos Södermalms bil / Lagerstedts i Skarpnäck och Torvalla. Tyvärr har båda Kia verkstäderna i Nacka slagit igen. Hade ett ärende är min drivaxel började ge upp dagarna före en midsommar. Då de inte kunde få fram delar till dagen efter så var det inga problem att jag skulle få lånebil och de lyckades få fram det trots att de var svårt att fixa fram bilar. Torvalla har jag fått gratis lånebil av vid både service och garanti, även fast det står att man får betala för det vid service.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"