Annons

Körläge vid längre sträckor

1
Någon som har kommit fram till vad som är bästa körläge när det gäller förbrukning vid längre sträckor?
Jag tänker om det är bäst att köra i EV-läge tills batteriet är slut om man ska köra en sträcka där man vet att batteriet inte kommer räcka, för att sedan köra i HEV-läge slutdelen av sträckan.
Eller om man ska köra HEV-läge hela sträckan och låta bilen sköta allt?

Jag tror inte att jag testat att starta i HEV-läge med fulladdat batteri, utan jag har alltid startat i EV-läge.
Annons

Re: Körläge vid längre sträckor

2
Hej,
Längre körningar så växlar jag mellan EV och HEV. EV i städerna eller långsamma sträckor och HEV resten. I HEV läge så sköter bilen det väldigt bra själv, den kommer köra på enbart El, Motor+El, bara motor osv men behåller batterinivå. Så kör du HEV-läge kan du "spara" elen till senare. Sen försöker jag köra tomt på batteriet och hitta nåt ställe att ladda upp vid destinationen.

Det blir som lite utmaning att hitta det optimala, men för mig är det underhållning på vägen. :)

Re: Körläge vid längre sträckor

3
Jag kör EV-läge genom stan, byter till HEV-läge när jag ligger på landsväg och motorväg.
Slår över till EV-läge några bil innan målet om jag kan ladda där så jag tömmer batteriet tills jag är framme. Bilen ligger ungefär på samma förbrukning som jag hade på min Ceed Diesel när jag kör längre sträckor, 0,45 - 0,68, beroende på väg samt hur tung min fot är. Saknar fartbegränsaren jag hade på mina tidigare bilar, samt önskar man kunde ställa in hur hår den ska ladda/motorbromsa när jag släpper gasen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"