Annons

dct lådan

1
någon som känner igen att vxl lådan på Optima, DCT Lådan, vill "slira" när man exempelvis ska köra om och trycker till lite på gasen
Detta sker mestadels vid varm motor, eller när man kört på motorväg 4-5 mil
kan väl utrycka mig , som att den inte hittar drivläget. Det är bara varvräknaren som sticker iväg
Annons

Re: dct lådan

2
Ja, jag har exakt samma sak. Uppdaterade mjukvara i lådan men beter sig likadant ändå. Även varit med om att den bettet sig som om man pumpade gasen 4-5 ggr innan den la i växel och att den vid måttligt motlut och full bil släng i växel med en hög smäll två-tre ggr.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: dct lådan

3
ricky k skrev:någon som känner igen att vxl lådan på Optima, DCT Lådan, vill "slira" när man exempelvis ska köra om och trycker till lite på gasen
Detta sker mestadels vid varm motor, eller när man kört på motorväg 4-5 mil
kan väl utrycka mig , som att den inte hittar drivläget. Det är bara varvräknaren som sticker iväg
Precis sådär uppför sig min DCT också. Har anmält det men verkar inte få något svar på om det "ska vara så" eller inte. Säg till verkstan! Så om fler säger till om samma sak, så kanske vi får något svar på om det "ska vara så" eller inte.

Re: dct lådan

5
har nu kört 430 mil på europas motorvägar, och det har varit trist. Dct lådan klarar icke trycket, den hugger och slirar men om jag kör i "manuellt läge" klarar det sig. Känns nästan som om det är en datorstyrningsgrej, alltså inget mekaniskt. Ska bli intressant att höra vad KC motor Malmö har att säga om det.

Re: dct lådan

6
ricky k skrev:har nu kört 430 mil på europas motorvägar, och det har varit trist. Dct lådan klarar icke trycket, den hugger och slirar men om jag kör i "manuellt läge" klarar det sig. Känns nästan som om det är en datorstyrningsgrej, alltså inget mekaniskt. Ska bli intressant att höra vad KC motor Malmö har att säga om det.
Undrar vilken bil kör du och årsmodell ?

Re: dct lådan

8
ricky k skrev:har nu kört 430 mil på europas motorvägar, och det har varit trist. Dct lådan klarar icke trycket, den hugger och slirar men om jag kör i "manuellt läge" klarar det sig. Känns nästan som om det är en datorstyrningsgrej, alltså inget mekaniskt. Ska bli intressant att höra vad KC motor Malmö har att säga om det.

Exakt samma sak som jag konstaterat - så fort man använder "manuellt" läge så funkar det bra...
Lägg gärna ut vad svaret blir från KC motor :)

Re: dct lådan

9
KC Motor Malmö var helt fantastiska och tillmötesgående, kollade på min beskrivning av lådan och konstaterade att det var kopplingen i lådan som inte höll måttet. Två dagar på verkstad, bilen som ny.......än en gång Tack KC Motor Malmö för att ni ställde upp.....

Re: dct lådan

10
Nu är de min tur att lämna in vår Optima efter långfärd.

Växellådan kastar i växlar hårt, slirar och hackar vid omkörning och beter sig väldigt mysko. Detta efter några mil och allt uppe i temp.

Fick den nollställd för 500mil sedan då jag påpekade att lådan inte gör sitt jobb, men inget har ändrats..

Hoppas på en lösning, för man vill ju kunna köra motorväg och göra omkörningar utan att de känns som att man juckar på gasen eller att den ska slå i en ny växel.
Skriv svar

Återgå till "Optima"