Annons

Luftmassesensorn krånglar

1
Motorlampan tändes och felkoden var P0101 alltså Luftmassesensorn, beställde en ny pirat som jag bytte men bilen började gå riktigt dåligt (ryckigt) med samma felkod och tog förgivet den var trasig som jag returnerade.
Fick då tag i en begagnad Bosch och sedan gick bilen bra ett år tills motorlampan tändes med samma felkod kom tillbaks (konstigt nog går bilen bra ändå)?.

Köpt än en gång en pirat av märket STARK från bildelaronline24 och så samma symtom som första gången, bilen går ryckigt med samma felkod?
Kan detta beror på att det är dålig kvalite på de billiga Luftmassemätarna eller kan det vara något annat som också är knas??

Tacksam för råd
KIA SPORTAGE 2.0 CRDi 4WD, 140 Hk, [JE_, KM_], Modellår: 2006
Annons

Re: Luftmassesensorn krånglar

2
norddal skrev:Motorlampan tändes och felkoden var P0101 alltså Luftmassesensorn, beställde en ny pirat som jag bytte men bilen började gå riktigt dåligt (ryckigt) med samma felkod och tog förgivet den var trasig som jag returnerade.
Fick då tag i en begagnad Bosch och sedan gick bilen bra ett år tills motorlampan tändes med samma felkod kom tillbaks (konstigt nog går bilen bra ändå)?.

Köpt än en gång en pirat av märket STARK från bildelaronline24 och så samma symtom som första gången, bilen går ryckigt med samma felkod?
Kan detta beror på att det är dålig kvalite på de billiga Luftmassemätarna eller kan det vara något annat som också är knas??

Tacksam för råd
Kass kvalité! När det gäller luftmassemätare så e det bara bosch som gäller.

Re: Luftmassesensorn krånglar

4
Tänk på att du kan få P0101 av tjuvluft och även en tveksam EGR-ventil.
Om bilen rycker eller tappar kraft i ett visst varvtalsområde är det troligtvis EGR som bråkar, om alla luft/vacuumslangar är hela.

Så det behöver inte tvunget vara LMM. Men om du ändå ska byta LMM så byt helst till en Kefico/Bosch (som är original)

Re: Luftmassesensorn krånglar

5
Oj så mycket stavfel det blir via mobilen, okey bra det visste jag inte om att EGR-ventilen kan ge samma felkod, skall rengöra denna och kolla slangar. Brukar ha bra erfarenheter av piratgrejor men kanske inte i detta fall var det bästa alternativet.
KIA SPORTAGE 2.0 CRDi 4WD, 140 Hk, [JE_, KM_], Modellår: 2006

Re: Luftmassesensorn krånglar

6
Nu rengjord egr ventil men nu kom fler felkoder
P0087 och P1186 motorn varvar till 3000 varv sen dör den? Om jag förstår rätt så är det tryckgivaren för bränsle.
Kan väl inte ha något med EGR som jag haft lös?
Däremot så avfettade jag motorn och spolade av med högtryck, kan det vara fukt som tränkt in någonstans?
KIA SPORTAGE 2.0 CRDi 4WD, 140 Hk, [JE_, KM_], Modellår: 2006

Re: Luftmassesensorn krånglar

7
norddal skrev:Nu rengjord egr ventil men nu kom fler felkoder
P0087 och P1186 motorn varvar till 3000 varv sen dör den? Om jag förstår rätt så är det tryckgivaren för bränsle.
Kan väl inte ha något med EGR som jag haft lös?
Däremot så avfettade jag motorn och spolade av med högtryck, kan det vara fukt som tränkt in någonstans?
Hej,

Vatten har tyvärr inget i en motor att göra. Tvättar motor gör man med en liten fuktig borste/pensel och trasa. Kontakter kan ärga av vattnet.

Re: Luftmassesensorn krånglar

8
Ett av felen var bränsletryck sensor givaren som var paj då bilen fick bärgas, om det beror på tvättningen må vara osagt, kanske det blev någon kortslutning? Har tvättat motorn förr men då med motorkåpan monterad och bara med slangtryck, nu gjorde jag det med kåpan borta och med högtryck som tydligen inte är så bra.
Tyvärr kvarstår problemet med LM sensorn har nu bytt till en ny Bosch bilen gick bra till en början men sen tändes motorlampan med fekod P0101 efter 3-4 mil och bilen börjar igen gå ryckigt??????????? Tydligen inte LM som är trasig det måste vara något annat som ger samma felkod.
KIA SPORTAGE 2.0 CRDi 4WD, 140 Hk, [JE_, KM_], Modellår: 2006
Skriv svar

Återgå till "Problem"