Annons

Hybrid läge

1
Hej hur länge måste ni köra innan eran hybrid går att köra med el motorn (hybrid har gått igång)
Jag behöver ca en mil innan det ens är lönt att testa. Testade lite i morse och använde en ir-termometer
och startade motorn som fick gå på tomgång tills den stannade ca 15-20 minuter.
Under den tiden hade inte termostaten öppnat sig så troligen är den OK.
Kylvattnet som är för hybrid delen var iskallt efter 20 minuter.
Tyvärr ser jag inte slangarna som kommer från värmeväxlaren som sitter på avgas röret så har inte kollat det..
Skulle gärna veta vilken temp givare som styr när hybridsystemet kan gå igång...
Bensin förbrukningen ligger på ca 0.55-0.58 nu vid +2 grader

Mvh Hasse
Annons

Re: Hybrid läge

2
Det är olika vi står i smått uppvärmt garage ca 16 grader, nu när det är kallare ute går motorn igång en liten stund
men det beror på vad du har för temp i bilen, runt 19.5 grader verkar vara en magisk gräns just nu om motorn skall gå eller inte har jag märkt

Vad menar du med "lönt att testa" ?
den startar ju i EV läge och kickar in motor på Hybrid läge när det behövs

Körde 2.3 mil idag mestadels 70,90,110 sträcka, 0.11 i förbrukning
körde sedan vidare en sväng, totalt blev det 6.1mil och 0.25 i totalförbrukning har jag för mig efter att batteriet sagt upp sig under resan
KIA Niro Plug-In Hybrid PP2, Aurora Black Pearl, 18"

Re: Hybrid läge

4
Hur många mil har bilen gått? Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur min betedde sig då den var ny men nu när den är inkörd så går den betydligt oftare i elläge, samt snålare. Enda jag kan komma på är om den fortfarande är i "inkörningsläge" men det kan väl återförsäljaren svara på?
Kia Niro Hybrid -18

Re: Hybrid läge

5
Den har gått 1.600mil så jag har nyss köpt den och 1.500mil service är gjort på den firman jag köpte den av så inkörningen är nog klar.
Känns som ett givar fel som inte är så fel att det blir felkod eller att värme växlar ventilen på avgasröret efter katalysen inte rör sig.
Hur mycket rör sig era batteri mätare på min går den aldrig under 50% under det så går det inte att tvinga elmotorn att jobba.
Under varmkörningen vilken är lång för mig så stiger batteri mätaren till ca 85%
Mvh Hasse

Re: Hybrid läge

6
Normalt sett så brukar laddningen inte gå under en stapel under mitten, undantaget har jag märkt om man krypkör i kö en längre stund kan den gå ner till enbart 3 staplar innan motorn går igång. Normalt max 3/4 laddning, någon gång har den gått över det då det varit lång nedförsbacke då den laddat upp sig.

Känns som något är fel som du beskriver det. Så lång tid skall det inte ta för den att gå på elmotorn. Är ju 7 års garanti så det felet borde ju falla inom det.
Kia Niro Hybrid -18

Re: Hybrid läge

7
Min Niro tar också väldigt lång tid på sig att gå över på el.
Och kör jag kortare sträckor, som det ofta blir i stan så går den på bensin hela tiden. Ett fel som uppkommer då är att hybridbatteriet laddas upp fullt och den fortsätter att ladda ändå. Har haft den inlämnad flera gånger utan lycka ännu. Min tanke är att det har att göra med någon tempgivare. Tycker att motortempen borde gå upp mer än 3 pinnar innan eldriften går igång. Sen går den på el i ca 1 minut för då är motortempen nere på 1 pinne. För att komma upp till 3 pinnar tar det ca 20 minuter om tempen ute är ca 0 grader. Hur ser eran motortemp ut? Går den också ner i botten? Likaså undrar jag om någon mer har problem med fullt hybridbatteri?
Mvh Johan ps. Ej mekaniker ds.

Re: Hybrid läge

8
Hybriden kan du inte välja när den går på el eller ej, utan det är enbart ditt körmönster som spelar roll.
Ligger du på 0.55 är du ju ganska bra, ligger själv på samma nu på vintern. Behöver köra ungefär 2km innan den går mer på el.
Såg att du köpte den begagnad, det tar ganska lång tid innan ditt körmönster tar sig i bilen.

Re: Hybrid läge

9
Hej.
Har testat med min Niro (ej plugg-in). Bilen står alltid i kallgarage och temperaturer ute mellan -2 och - 8°C.

1) utan förvärmning tar det 5 - 6 km innan elmotorn börjar fungera.
2) Med motorvärmare i 2-3 timmar tar det 3-4 km
3) med motorvärmare i 2 - 3 h + kupévärmare tar det 1 - 2 km

Verkar som man bör värma upp batteriet under baksätet innan elmotorn börjar fungera normalt...

Har man varm bil men önskar få EV att kopplas in mer gör såhär: Acca upp till t.ex 65 km/h tryck lätt på bromsen så
ECO-nålen går ned på laddning och sen fortsätt köra i 60 km/h. Då kopplas oftast hybriddriften in.
I höstas när det var varmt ute lyckades jag hålla förbrukningen på 0.40 - 0.42 i stan på detta sätt.

Hasse

Re: Hybrid läge

10
HasseD skrev:Hej hur länge måste ni köra innan eran hybrid går att köra med el motorn (hybrid har gått igång)
Jag behöver ca en mil innan det ens är lönt att testa. Testade lite i morse och använde en ir-termometer
och startade motorn som fick gå på tomgång tills den stannade ca 15-20 minuter.
Under den tiden hade inte termostaten öppnat sig så troligen är den OK.
Kylvattnet som är för hybrid delen var iskallt efter 20 minuter.
Tyvärr ser jag inte slangarna som kommer från värmeväxlaren som sitter på avgas röret så har inte kollat det..
Skulle gärna veta vilken temp givare som styr när hybridsystemet kan gå igång...
Bensin förbrukningen ligger på ca 0.55-0.58 nu vid +2 grader

Mvh Hasse
HansSörm skrev:Hej.
Har testat med min Niro (ej plugg-in). Bilen står alltid i kallgarage och temperaturer ute mellan -2 och - 8°C.

1) utan förvärmning tar det 5 - 6 km innan elmotorn börjar fungera.
2) Med motorvärmare i 2-3 timmar tar det 3-4 km
3) med motorvärmare i 2 - 3 h + kupévärmare tar det 1 - 2 km

Verkar som man bör värma upp batteriet under baksätet innan elmotorn börjar fungera normalt...

Har man varm bil men önskar få EV att kopplas in mer gör såhär: Acca upp till t.ex 65 km/h tryck lätt på bromsen så
ECO-nålen går ned på laddning och sen fortsätt köra i 60 km/h. Då kopplas oftast hybriddriften in.
I höstas när det var varmt ute lyckades jag hålla förbrukningen på 0.40 - 0.42 i stan på detta sätt.

Hasse
Under april och maj har min Niro blivit väldigt ekonomisk. Elmotordriften kopplas på efter 400 - 500 m bara. I höstas gick "blåa mätaren" ned till strax under 1/2 laddning. Nu går den den till ca 9 mm under detta. Bensinförbrukningen i stan ligger mellan 3.9 0ch 4.2 kanske beroende på att vi har max 40 km/h i hela stan och 30 km/h i villaområdena.... Tur man inte köpte en laddbar Niro då kompisarna säger att det kan kostar mellan 18 - 35 kr/mil att snabbladda ute på vägarna. Stämmer detta???
Skriv svar

Återgå till "Niro"