Annons

Kul-ljud vid gas/broms

1
Hej!
Jag har en KiaNiro Hybrid som gått 1100 mil. När jag gasar/bromsar, svänger vänster/höger så upplever jag ett ljud liknande en kula som rullar (tänk ljudet att man lägger en kula i en kastrull och snurrar den, snabbare i början tills kulan stannar). Ljudet är inte där när man kör utan bara när bilen "rör" på sig. Precis som om någon någonstans glömt något som rör på sig när bilen accelererar, bromsar, eller svänger. Ljudet hörs i bilen på förarsidan och jag tycker mig inte höra det utanifrån. Någon som har någon aning, stort tack!
Annons

Re: Kul-ljud vid gas/broms

2
Uppstod ljudet plötsligt? Eller i samband med något?

Går det att höra vart i kupén det kommer ifrån (vet att ljud kan vara bedrägliga att lokalisera)?

Rullar "kulan" långt eller kort så vid bibehållen sväng eller acceleration så försvinner det snabbt eller stannar kvar?

Låter det exakt likant varje gång eller ändrar ljudet karaktär något, ibland så rullar det lätt andra gånger är det mer diffust?

Är det metall mot metall-ljud så som du beskrev med kastrullen eller låter det som plast iblandat?

Finns inget objekt i bilen i något fack? I bagageutrymmet vid platsen för reservhjulet?
Kia Niro Hybrid -18

Re: Kul-ljud vid gas/broms

4
Hej och tack för svar båda!
Det finns inget löst så vitt jag kan se, se mina svar efter frågorna nedan.

Uppstod ljudet plötsligt? Eller i samband med något?
Det kom plötsligt dagen efter en färd från bilhandlaren i Gävle till Sthlm.

Går det att höra vart i kupén det kommer ifrån (vet att ljud kan vara bedrägliga att lokalisera)?
Svårt! Det verkar komma från till vänster/snätt framåt, neråt från mig som förare. I alla fall vänster om örat

Rullar "kulan" långt eller kort så vid bibehållen sväng eller acceleration så försvinner det snabbt eller stannar kvar?

Man skulle kunna säga att kulan rullar tre varv, starkare ljud först sen svagare och svagare.

Låter det exakt likant varje gång eller ändrar ljudet karaktär något, ibland så rullar det lätt andra gånger är det mer diffust?

Lika men starkare när man gasar/bromsar och svänger skarpare.

Är det metall mot metall-ljud så som du beskrev med kastrullen eller låter det som plast iblandat?

Inget plast, mer som mot metall, tänkte först att det låg något i räckena på taket men tror nu att ljudet kommer mer från sidan neråt.
Finns inget objekt i bilen i något fack? I bagageutrymmet vid platsen för reservhjulet?

Inget löst.

Re: Kul-ljud vid gas/broms

5
En tanke jag hade när jag läste det först var om det låg en skruv lös men då borde det inte låta likadant när man ändrar bilens rörelse i olika riktningar. Borde ju inte vara någon lös från början heller tycker man.

Det ligger inget under stolarna eller om någon tappat någon rund godis eller leka kula genom någon glipa vid stolarna så att det hamnat i något skrymsle där under?

Låter det som en väldigt lätt liten kula eller lite större med tyngd?
Kia Niro Hybrid -18
Skriv svar

Återgå till "Niro"