Annons

Fel på laddning på många Typ2 laddare

1
Hej,
Hämtade ut en ny Optima för några veckor sedan, den kom med en "vanliga" EU laddare och sladd för Typ2. I börjar var det inga problem att ladda bilen när jag var op köpcenter, IKEA, laddstolpar etc men på senaste tiden har det börjar strula mer och mer. Tex på IKEA Bäcekebol utanför får jag bara laddfel, jag har laddat där tidigare och andra bilar (även andra Optima) funkar det att ladda med Typ2 kabeln. Vissa stolpar funkar på andra köpcentren men vissa blinkar de trött och laddfel. Någon som känner igen det? Är det kassa stolpar eller kan det vara något med kabel/bil?
Annons

Re: Fel på laddning på många Typ2 laddare

9
Niklas V skrev:Hej,
Hämtade ut en ny Optima för några veckor sedan, den kom med en "vanliga" EU laddare och sladd för Typ2. I börjar var det inga problem att ladda bilen när jag var op köpcenter, IKEA, laddstolpar etc men på senaste tiden har det börjar strula mer och mer. Tex på IKEA Bäcekebol utanför får jag bara laddfel, jag har laddat där tidigare och andra bilar (även andra Optima) funkar det att ladda med Typ2 kabeln. Vissa stolpar funkar på andra köpcentren men vissa blinkar de trött och laddfel. Någon som känner igen det? Är det kassa stolpar eller kan det vara något med kabel/bil?
Jag har haft problem på några ställen, bland annat E-ways med deras fasta kablar. De har haft problem med handskakningen, men efter jag påpekat det så uppgraderade de mjukvaran och sen fungerade det. Det funkade dock hela tiden med min egna typ-2-kabel hos E-ways.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Fel på laddning på många Typ2 laddare

10
HellboyElvis skrev:Som sagt. Kia levererar inte bilarna med nödladdare längre.
Om sedan någon lokal återförsäljare väljer att ändå, trots uppmaningar att inte göra det, skicka med en nödladdare är upp till dom, men Kia gör inte det.



Nu är vi två olika som fått med, "nödladdaren" lokal och lokal. Stockholms största Kia återförsäljare. Står Kia på laddaren och ser ut att vara en original laddare. Ingen laddare som de bara "slängt" med.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"