Annons

Kia Carens nedräkning till service stämmer inte.

1
Hej!

Ny här på forumet!
Gjorde några försök att söka i forumet efter några fler trådar som rör min fråga men att söka på ordet "service" gav en hel drös med olika trådar.

Iaf, idag servade vi vår Kia Carens 2016 års modell (uttagen 2017).
Vi fick den ny med 0 mil på mätaren 2017-06-30. Service mätaren var också nollad, 730 dagar/3000mil till första servicen.
Det jag minns från den dagen var att säljaren sa att det kunde vara bra om vi bokade tid för service lite innan sommaren i och med att vår bil är uttagen i början av semestertider.

Så i Januari så åkte jag till Hedin Bil i Kungsbacka där vi köpt bilen och tänkte boka en tid i Maj eller i början av Juni.
När de då kollar i sin dator så står det att bilen ska vara servad senast 2019-03-30. Så jag fick bokat in en service som utfördes idag.
Till saken hör att idag när bilen servades så var det 143 mil kvar eller 97 dagar kvar tills den skulle servas enligt bilens dator.
Hade vi nu kört med bilen fram tills att servicelampan hade tänts någon gång i Maj/Juni så hade vår garanti varit förbrukad?!

Hur kan det bli så?
Hedin Bil hade inget svar på varför det blev såhär.

Tillägg:
Hittade detta när jag kollade på Transportstyrelsens hemsida.

"Påställt första gången i Sverige
2017-03-30"

Så om jag ska dra en egen slutsats så räknas alltså bilens service från den dagen bilen ställs på för första gången i Sverige!?
Annons

Re: Kia Carens nedräkning till service stämmer inte.

2
Du köpte inte en ny bil utan en 3mån gammal bil alltså. Alltbörjar ticka när man ställer på bilen första gången. Du har nog även förlorat 3mån vagnskadegaranti och nybilsgaranti.
Bilhandlaren har nog ställt på bilen för att snygga till kvartalsrapporten.
Väldigt fult gjort om de inte upplyste dig om detta vid köpet.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Kia Carens nedräkning till service stämmer inte.

3
para skrev:Du köpte inte en ny bil utan en 3mån gammal bil alltså. Alltbörjar ticka när man ställer på bilen första gången. Du har nog även förlorat 3mån vagnskadegaranti och nybilsgaranti.
Bilhandlaren har nog ställt på bilen för att snygga till kvartalsrapporten.
Väldigt fult gjort om de inte upplyste dig om detta vid köpet.
Var kan jag se när min vagnskadegaranti respektive nybilsgaranti går ut? Kan man utläsa det någonstans i bilens papper?
Skriv svar

Återgå till "Carens"