Annons
Annons

Re: Reglera/begränsa laddström

12
HellboyElvis skrev:Köpte du en NY Optima?
Det ska inte följa med nödladdare/reseladdare (schuko) i nya KIA.
Endast en typ2 kabel får medfölja...
Aha okej. Beställde den innan jul och fick den i förra veckan (tjänstebil) så den är helt ny.

Fick med två kablar, alltså både nödladdare och typ2.

Är tanken då att nya de nya bilarna inte ska kunna laddas i vägguttag utan endast i laddbox/stolpe?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Reglera/begränsa laddström

13
Jo man kan ju fortfarande ladda med nödladdaren.
Men tanken är att man ska installera en ordentlig laddbox hemma istället pga de problem som kan uppstå med schuko och bristfälliga elinstallationer.
Dessutom går det betydligt fortare att ladda med laddbox, även den klenaare varianten.

Re: Reglera/begränsa laddström

15
Alla borde få en typ 2-kabel med bilen. Flesta publika laddplatser jag sår på har typ 2, förutom gratisladdning på Max och vid tågstationen i Ockelbo.

En typ 2-kabel kostar ca 2000-2500 kr. Schuko-kabel kostar betydligt mer, man kan nästan få en typ 2 och en laddbox för samma pris som schuko-kabeln.
Krummelur99 skrev:Kia som Kia kan man tycka vad gäller plug-in modellen. Varför olika sladdalternativ mellan niro o optima. Ska man stå på sig som ny niroägare och begära en typ2 kabel också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Reglera/begränsa laddström

19
Mäc skrev:Hämtade min bil igår (Advance Plus 2) och fick med laddkabel med Schuko-kontakt och en laddkabel med typ2-typ2.

Undrar också hur man ställer mellan 8, 10 och 12 A på laddkabeln med Schuko-kontakt. hittar inget i instruktionsmanualen om detta.
Om det är lika som på Niro så är det genom att hålla in den svarta gummiknappen på baksidan efter att ha satt i stickproppen innan man anslutit bilen.

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk

Re: Reglera/begränsa laddström

20
Tommi skrev:
Mäc skrev:Hämtade min bil igår (Advance Plus 2) och fick med laddkabel med Schuko-kontakt och en laddkabel med typ2-typ2.

Undrar också hur man ställer mellan 8, 10 och 12 A på laddkabeln med Schuko-kontakt. hittar inget i instruktionsmanualen om detta.
Om det är lika som på Niro så är det genom att hålla in den svarta gummiknappen på baksidan efter att ha satt i stickproppen innan man anslutit bilen.

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
Ja precis, det finns en knapp på adaptern som justerar i tre olika lägen.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"