Annons
Annons

Re: Startproblem Kia Niro

12
Hej, jag är en newbie vad gäller både Kia Niro Hybrid men också på att skriva i forums så hoppas detta landar rätt: En vanlig Kia Niro hybrid (inte plug-in) tillverkad 201808 årsmod 2019, svenska marknaden, har den default en batt resetknapp för 12 volts startbatteriet eller inte?

Om inte knapp finns, det här med att det lätt kan dras ur och att man får startproblem, är det åtgärdat på ovan nämnda modell/årsmodell så att det ej är ett problem längre?

Re: Startproblem Kia Niro

13
Walle skrev:Hej, jag är en newbie vad gäller både Kia Niro Hybrid men också på att skriva i forums så hoppas detta landar rätt: En vanlig Kia Niro hybrid (inte plug-in) tillverkad 201808 årsmod 2019, svenska marknaden, har den default en batt resetknapp för 12 volts startbatteriet eller inte?

Om inte knapp finns, det här med att det lätt kan dras ur och att man får startproblem, är det åtgärdat på ovan nämnda modell/årsmodell så att det ej är ett problem längre?
Japp det finns en reset-knapp för det på nuvarande versionen av Niro Hybrid.
2018" Kia Niro - 1.6 GDi Hybrid DCT-6 - Pluspaket 1 - Gravity Blue

[[ Innan dess: Seat Ibiza Stella 1.6 (-01), Seat Cordoba 1.6 (-00), Wolkswagen Lupo 1.4 (-00) ]]

Re: Startproblem Kia Niro

14
Upplevde samma problem idag, bilen var stendöd i morse när jag skulle till jobbet.
Parkerade i torsdags och satt i ladd kabeln, då såg allt frid och fröjd ut, tyvärr är detta andra gången det händer och vid båda tillfällena har det snöat ganska kraftigt.
Har denna gång beställt bärgning så får vi se om de kan hitta något.

Re: Startproblem Kia Niro

15
KejsarNiro skrev:
Walle skrev:Hej, jag är en newbie vad gäller både Kia Niro Hybrid men också på att skriva i forums så hoppas detta landar rätt: En vanlig Kia Niro hybrid (inte plug-in) tillverkad 201808 årsmod 2019, svenska marknaden, har den default en batt resetknapp för 12 volts startbatteriet eller inte?

Om inte knapp finns, det här med att det lätt kan dras ur och att man får startproblem, är det åtgärdat på ovan nämnda modell/årsmodell så att det ej är ett problem längre?
Japp det finns en reset-knapp för det på nuvarande versionen av Niro Hybrid.
Tack, det låter bra, det var det jag ville höra =)

Re: Startproblem Kia Niro

16
Walle skrev:
KejsarNiro skrev:
Walle skrev:Hej, jag är en newbie vad gäller både Kia Niro Hybrid men också på att skriva i forums så hoppas detta landar rätt: En vanlig Kia Niro hybrid (inte plug-in) tillverkad 201808 årsmod 2019, svenska marknaden, har den default en batt resetknapp för 12 volts startbatteriet eller inte?

Om inte knapp finns, det här med att det lätt kan dras ur och att man får startproblem, är det åtgärdat på ovan nämnda modell/årsmodell så att det ej är ett problem längre?
Japp det finns en reset-knapp för det på nuvarande versionen av Niro Hybrid.
Tack, det låter bra, det var det jag ville höra =)
Det du ska tänka på är att den knappen ska man inte behöva trycka på. Man skulle kunna säga att det är en ”boster” till batteriet. Eftersom Niro HEV från 2018 och framåt fått ett 12v- batteri som är av litium polymer typ och inte bly som dom äldre har så är batteriet känsligare för urladdning. Syftet med systemet är att om bilen känner av att batteriet är pålägg att dras ur kommer den att kopplas bort för att inte ta skada. Det knappen gör då att när den trycks in så använder 12v-batteriet sina sista krafter för att väcka gv-batteriet som ”bostar” igånj 12v-batteriet. Gör men det för ofta kommer 12v-batteriet att gå sönder i förtid
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Startproblem Kia Niro

18
En ny fråga gällande vanliga Kia Niro Hybrid (alltså inte plug-in hybriden) kommer här:

När man då nyss köpt den här bilen så vill man ju lära sig och klicka runt i alla menyer/inställningar och för att göra det måste du ju starta bilen. Man vill ju stå still också då man gör detta. Är inte risken då stor att man drar ut det här 12v startbatteriet rätt fort? Särskilt på vintern om du vill ha lite värme med.

Finns det inte någon möjlighet att förändra bilen och köpa den med ett kraftfullare startbatteri? Eller är det så att alla bilar "bara" har ett 12v startbatteri. Jag är inte så kunnig på bilar som ni hör. Detta 12v startbatteri sen, visst är det så att det bara laddas då bensinmotorn har hoppat in eller kan man få den att ladda från det stora driftbatteriet med då du kör sakta? Hur länge/långt måste man köra för att ladda 12v-batteriet om de var rätt lite kvar i det?

Re: Startproblem Kia Niro

19
Walle skrev:En ny fråga gällande vanliga Kia Niro Hybrid (alltså inte plug-in hybriden) kommer här:

När man då nyss köpt den här bilen så vill man ju lära sig och klicka runt i alla menyer/inställningar och för att göra det måste du ju starta bilen. Man vill ju stå still också då man gör detta. Är inte risken då stor att man drar ut det här 12v startbatteriet rätt fort? Särskilt på vintern om du vill ha lite värme med.

Finns det inte någon möjlighet att förändra bilen och köpa den med ett kraftfullare startbatteri? Eller är det så att alla bilar "bara" har ett 12v startbatteri. Jag är inte så kunnig på bilar som ni hör. Detta 12v startbatteri sen, visst är det så att det bara laddas då bensinmotorn har hoppat in eller kan man få den att ladda från det stora driftbatteriet med då du kör sakta? Hur länge/långt måste man köra för att ladda 12v-batteriet om de var rätt lite kvar i det?
Jag tror det är så att båda batterierna laddas under färd, men också vid stillastående så länge du drivit runt nyckeln i tändningslåset helt och hållet. Bilens rörelsekraft vid rullning/bromsning hjälper såklart till extra. Men jag är rätt säker på att bilen har sensorer för båda batterierna och startar då automatiskt igång motorn på tomgång om den känner av att det behövs, motorn driver ju sen generatorn som laddar batterierna, precis som en vanlig fossilbränsle-bil.
2018" Kia Niro - 1.6 GDi Hybrid DCT-6 - Pluspaket 1 - Gravity Blue

[[ Innan dess: Seat Ibiza Stella 1.6 (-01), Seat Cordoba 1.6 (-00), Wolkswagen Lupo 1.4 (-00) ]]
Skriv svar

Återgå till "Niro"