Annons

Laddning med medföljande laddare

1
Hej!
Jag är ny här på forumet och en nybliven ägare till en Niro laddhybrid. Jag har inga planer i dagsläget på att installera en laddbox hemma utan laddar med den kabel jag fick med (normalladdaren?) inställd på lägsta laddstyrkan. Jag undrar hur ni gör, låter ni laddaren sitta kvar i vägguttaget efter avslutad laddning eller drar ni ur den? Det lyser på menyerna på laddaren när laddaren är kvar i vägguttaget och jag tänker att det kanske sliter på den i onödan.
Annons

Re: Laddning med medföljande laddare

3
Till att börja med så är kabeln som förhöjer med bilen som har schokko är enligt handboken en nödladdaren (ev. Reseledare). Jag har absolut inte låtit den sitta kvar i uttaget när den inte används och jag hade defenetivt investerat i laddbox och en typ2 kabel
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Laddning med medföljande laddare

4
Det är inga problem att använda den medföljande laddaren. Den är inställbar mellan 8, 10 och 12 Ampere. Det man ska tänka på är att ett vanligt eluttag eller gruppen det sitter på normalt är avsäkrat för 10 Ampere. Att ta ut 10 Ampere ur ett gammalt slitet uttag kan innebära värmeutveckling. Risker finns även längre bak i elanläggningen beroende på ålder och kvalitet. Ställer du ned laddaren till 8 Ampere så innebär det inte någon som helst risk att ha den inkopplat hur länge som helst. Se bara till att eluttaget och ledningarna bakom är i bra skick. I många villor har man dessutom avsäkrat (huvudsäkringar) för 16 Ampere per fas. Kör man laddaren på 12 Ampere och startar kaffebryggaren, tvättmaskinen eller ugnen går garanterat huvudsäkringen. Om man installerar en laddbox som klarar 16 Ampere så kommer även den att belasta en av de 3 ingående faserna i huset och då med 16 Ampere. Laddboxen är en dum låda som belastar en fas. Samma problem som med den medföljande laddaren. Det slutar med att man måste öka till 20 Ampere eller mer på huvudsäkringen till huset och det kostar ofta, beroende på elleverantör ,från 3000 kr och uppåt per år. Med en belastning på 8 Ampere laddar man laddhybriden från tom till full på 6 timmar. Vad vi väntar på är smartare laddboxar som belastar 2 faser. Finns inte så många på marknaden ännu. Om man nu vill ha en bättre anslutning än schokko så är det ju bara att klippa bort den man har och ansluta en kontakt som är dimensionerad för minst 16 Ampere eller mer.
Senast redigerad av svestr den 21 feb 2019, 21:17, redigerad totalt 3 gång.
Kia Ceed SW 2013, Kia GT-Line 2015, Kia Niro Ladd-hybrid 2019

Re: Laddning med medföljande laddare

5
Om huset avsäkrat med 16 Ampere och du köper en laddbox där man kan ställa in strömstyrkan (maxströmen) kommer du sannolikt att ställa ned den till runt 8 Ampere så att du kan använda andra förbrukare i huset samtidigt. Laddbox och kabel till bilen berättar för den inbyggda laddaren i bilen vilken max ström bilen får ladda med. Vinsten blir att du har en finare kabel med snyggare uttag mellan bil och ladduttag. Men vad är vinsten ? Ett nytt uttag för 15.000 kr, eventuellt öka huvudsäkringen ? Det finns intressanta lösningar som säljs i Norge. En trefas transformator som omvandlar 400 volt till 230 och då kan man ta ut mer ström och ladda 3,7 kilovatt på en fas utan att säkringen går men den kostar från 13.000 NOK och uppåt, väger 150 kg. Tillkommer även den "dumma" laddboxen. Med en KIA Niro laddhybrid har vi rätt små problem, ladda med 8 Ampere i 6 timmar. Tänk er att ladda en Tesla över en natt med den energimängd som behövs. Jag tycker att vi som nya elbil eller ladd-hyrid ägare blir rätt lurade av av de som säljer laddboxar just nu.
Kia Ceed SW 2013, Kia GT-Line 2015, Kia Niro Ladd-hybrid 2019

Re: Laddning med medföljande laddare

10
Jag bor också i villa, har i garaget 3-fas 16 Amp. Jag tog en 3-fas kabel (dom är tjocka, stor kvadrat på ledarna) till en byggcentral med två 3-fas uttag och 4 1-fas. 2 st för fas 1 och 3 samt 2 uttag för fas 2. Satte den precis innanför garagedörren. Sen satte jag medföljande laddaren i ett av chuckuttagen och kan köra 12 Amp ut till bilen. Skulle proppen gå för att vi tvättar eller slår på ugnen byter jag till annan fas så detta inte händer. Hitintills har ingen propp gått och jag laddar min laddhybrid på 3 tim 15 minuter om batteriet är helt tomt. Behöver inte oroa mig för överbelastade kablar i väggarna då 3-fasen ju har kablar för att klara 16 Amp. Skulle/när chuckuttaget är utslitet köper jag helt enkelt en ny byggcentral, mycket billigare än en laddbox med installation och våra bilar kan ju bara ta emot max 12 Amp så OM jag skulle byta i framtiden till ren elbil DÅ köper jag laddbox som ju trycker in mer el (3-fas) än vad våra bilar kan ta emot (1-fas).
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"