Annons

Ny bil på g

1
Hej
Vi står i valet att ev köpa en Sportage .Har försökt leta oss fram på nätet för att hitta information om bilen osv . Men det är en djungel!!!i
Tänkte därför kolla här om nån kan hjälpa oss. Vi har husvagn, hur är den som dragbil? Törstig? Bra o dåligt med dem?
Det finns inte bara en modell av dem precis..... Så vilken ska man ha? Business, crdi ex......
Vilken har vad för utrustning? Skatten är rätt hög, gäller det alla Sportage?
Vi önskar: 4wd, diesel, gps, bra Comfort, årsmodell från 2013. -.

Vad ska vi tänka på innan ev köp?

Hoppas någon kan hjälpa oss med detta, vi tar mer än gärna emot era tips.

Mvh
Annons

Re: Ny bil på g

2
Med önskemålen inräknade är det en 2.0 CRDi automat AWD ni ska ha (manuell är sällsynt). Skatten bli ju därefter, ca 4000 om året. Men skatten på en motsvarande NY bil skulle gå på mer det dubbla.

Viktigt att kolla servicehäftet så att alla servicar är skötta och att det finns lite garanti kvar på bilen.
Välj därför gärna en - 14 eller nyare samt helst inte över 10.000 mil.
(Och är servicarna inte auktoriserade krävs protkoll och kvitto från varje oauktoriserad service)
Sportage QLe kom i slutet av - 15 (MY16) och är en trevlig, uppdaterad och lite komfortablare variant, men det är absolut inget fel på gamla SLe.
Driftsäkra och starka drivlinor.

Bensinarna är inga roliga bilar och man drar helst inga släp med dem.
Det finns en 2.0 AWD bensin, men den ska ni inte ha då den är trött och törstig (ca 1 liter/mil) .
Diesel 2.0 AWD drar ca 0.75-0.8 liter/mil, men det är väldigt beroende av körsätt också.
GPS finns i de högre utrustningsnivåerna t. ex. Special Edition eller Fifa edition m. fl. och då finns även backkamera.

Re: Ny bil på g

4
Har en 2019 Sportage GT-Line 2.0 CRDi AWD med Aut. Skatten ligger på typ 7500-7800 minns inte exakt. Har inte dragit något öht med den så den biten kan jag inte svara på. Åkte från handlarna och tankade fullt och har inte nollställt medelförbrukningen sedan dess. Åkt ca 500 mil sen i Sept och snittat 0.7 enligt den, och då har jag inte försökt köra snällt eller ekonomiskt mer än att kör "normalt". Åker 6km till jobbet 50-70 väg. Och nån eller ett par längre resor varje vecka (90väg).

Re: Ny bil på g

5
Hej!

Jag hade en Kia Sportage 2012 2.0 Crdi Automat med 184 hk och drog en Polar 560 CTH 2009 på 1600kg vilket gick väldigt bra, brukar ligga på 100km/h och använder tiptronicen och växlar mellan 5 och 6 och då tappar den ingen hastighet i uppförsbackarna. Bytte sedan till en Cabby 570 f4 2015 1800kg och det går lika bra men för två år sedan bytte jag till nya Sportagen och det går ännu bättre. Förbrukningen brukar ligga på 1 liter med vagnen på, då har jag mätt själv ej via färddatorn.

Beställt en Polar 650 nu pga av behov av ny planlösning, den har en totalvikt på 2000kg och det tror jag inte blir några problem att dra

Mvh
Kia Sorento 2.2 CRDI GT-Line Silky Sliver 2020
Polar 650 TR-LB Selected 2019

Före: Kia Sorento 2.2 Special Edition 2017
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2016 Uefa Edition automat Vit Metalliclack pearleffekt
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2012 Komfort Automat orange

Re: Ny bil på g

6
Tack alla gör svar. Låter som att det inte ska vara några problem med att ha den som dragbil. Den kommer även att vara en pendlar bil till jobb ca 4 mil dag på motorväg o små vägar. Man får väl tänka på hur man kör så ska det nog gå bra. Vi har tänkt en disel bla för pendlingen.

Vi har en Adria som väger ca 1 350 kg, låter som att det också skulle gå bra att dra med den.

Men vad kan vara negativt med den då? Nått att tänka på har ju alla bilar, så vad det kan det vara?

Re: Ny bil på g

7
Milla skrev:Tack alla gör svar. Låter som att det inte ska vara några problem med att ha den som dragbil. Den kommer även att vara en pendlar bil till jobb ca 4 mil dag på motorväg o små vägar. Man får väl tänka på hur man kör så ska det nog gå bra. Vi har tänkt en disel bla för pendlingen.

Vi har en Adria som väger ca 1 350 kg, låter som att det också skulle gå bra att dra med den.

Men vad kan vara negativt med den då? Nått att tänka på har ju alla bilar, så vad det kan det vara?
Den kommer funka väldigt bra, det jag tycker är att det är ganska litet bagage men det duger, även att den kan kännas lite spårig men jag gjorde en hjulinställning och efter det gick den mycket bättre, även lite blästriningsproblem på sidorna och katastrofalt dåligt helljus på 2012-2015 modellen.
Kia Sorento 2.2 CRDI GT-Line Silky Sliver 2020
Polar 650 TR-LB Selected 2019

Före: Kia Sorento 2.2 Special Edition 2017
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2016 Uefa Edition automat Vit Metalliclack pearleffekt
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2012 Komfort Automat orange

Re: Ny bil på g

8
Milla skrev:Den kommer även att vara en pendlar bil

Men vad kan vara negativt med den då? Nått att tänka på har ju alla bilar, så vad det kan det vara?
Kan tillägga att den kanske ligger på 0.6 på landsväg 0.58 om man snålkör. 0.7 är ju den totala medelförbrukningen över alla mil jag kört.

Det jag inte gillar är att mötande trafik verkar irritera sig på halvljuset. Fick även lacksläpp efter att högtryckstvättat den och det gick inte på garantin vilket jag tycker är katastrofalt dåligt. Gjorde ju ingenting som jag inte gjort med flera andra bilar med exakt samma högtryckstvätt. Tre små flagor under förarsidans lykta som släppt :/

Bilen i sig är jag väldigt nöjd med än så länge. Mindre imponerad av min handlare men det kan man väl inte skylla på vare sig Kia eller bilen i sig.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"