Annons

Spelar det någon roll vilken laddkabel man köper?

1
Hej! Vi får hem vår Niro PHEV på tisdag och håller som bäst på att sätta oss in i det här med laddning och har två funderingar. Som jag har förstått så går det att använda sig av laddstolpar med högre laddeffekt än de 3,7 kW som Niro klarar av att ta emot. Först och främst - stämmer den informationen eller finns det någon nackdel med att ladda vid en stolpe som kan ge, exempelvis, 11 kW?

För det andra, spelar det någon roll vilken laddkabel (mode 3, typ 2) som vi köper? Jag tänker framförallt på om vi köper en sladd för 3,7 kW, t.ex. den här, https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... -3/36-7273 - går den att använda i alla laddstolpar eller är den begränsad till stolpar som ger 3,7 kW?
Annons

Re: Spelar det någon roll vilken laddkabel man köper?

2
Oberoende av laddstolpens prestanda kommer Niro PHEV maximalt att dra ut 3.7 kW, det är alltså ofarligt att koppla in laddkabeln i stolpar som har högre kapacitet.

Eftersom Niro PHEV drar maximalt 3.7 kW kan du införskaffa kabeln som du länkade och använda den på vilken laddstolpe som helst, förutsatt att den har Mennekes Typ 2 kontakt (vilket är standard i EU). Den enda begränsningen med kabeln är att den inte kan ladda snabbare än 3.7 kW. Kabeln blir därmed en "flaskhals" om du t.ex. laddar en bil som kan ladda snabbare än 3.7 kW.

Jag har själv den modellen av kabel som du länkade och den har fungerat felfritt på alla platser jag har laddat.
Kia Niro PHEV 2018 PP2

Re: Spelar det någon roll vilken laddkabel man köper?

3
Tack så mycket för ditt svar - som var glasklart jämfört med instruktionsbok som andra instruktioner som talar om maximal - tillåten - laddning.
Jianrole skrev:Oberoende av laddstolpens prestanda kommer Niro PHEV maximalt att dra ut 3.7 kW, det är alltså ofarligt att koppla in laddkabeln i stolpar som har högre kapacitet.

Eftersom Niro PHEV drar maximalt 3.7 kW kan du införskaffa kabeln som du länkade och använda den på vilken laddstolpe som helst, förutsatt att den har Mennekes Typ 2 kontakt (vilket är standard i EU). Den enda begränsningen med kabeln är att den inte kan ladda snabbare än 3.7 kW. Kabeln blir därmed en "flaskhals" om du t.ex. laddar en bil som kan ladda snabbare än 3.7 kW.

Jag har själv den modellen av kabel som du länkade och den har fungerat felfritt på alla platser jag har laddat.

Re: Spelar det någon roll vilken laddkabel man köper?

7
aviborg skrev:Det följer ju med en laddsladd som du kan stoppa in i valfritt schuko (två hål i väggen). Du bör troligtvis ställa ner laddströmmen om du ska ladda med den hemma. Det kan man antingen göra med en knapp på baksidan av klumpen på sladden eller i bilens inställningar. Tändningen måste vara på om man ska göra det i bilinställningarna.
Jag tänkte mer som destinationssladd. Det är vanligare att hitta laddarolpar med typ-2-uttag verkar det som än schukouttag, därför tänkte vi köpa till en typ-2.

Hur som helst, när vi hämtade bilen så fick vi en typ-2-sladd av bilförsäljaren som kompensation eftersom de hade tagit hem fel fälgar till bilen, så det var ju bra. :)

Re: Spelar det någon roll vilken laddkabel man köper?

8
Hej.
Har haft min Niro i 6 veckor nu, och använder bara den medföljande Schuko laddare. Gick förbi en livsmedelsbutik som erbjuder gratis laddning, men visste inte om man ska våga koppla bilen när det står 63A på den lägsta effekt?
Bild
https://ibb.co/dtPftm7

Skulle det här övergångskabel CEE från Kjell funka på laddstolpe om man kopplar den till Kia original laddkabel?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-m-p48962
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"